lördag 14 mars 2009

Vi gjorde fel från början till slut..

sa Annika Falkengren!
Att höja löner med upp 25 % i en tid när hela Sverige knäar och löntagare runt om i Sverige måste sänka sina löner med 20%. SEB ber dessutom om 15 miljarder från sin aktieägare, det är rent utmanade och stötande. Så snygg jobbat SEB, det är så man skapar förtroende
Lasse Bengtssons intervju i Nyhetsmorgon Lördag idag med en märkbart pressad Annika Falkengren var riktigt bra. Han sparade inte på krutet då han på sitt vänliga och lågmälda sätt pressade Falkengren med obehagliga frågor, som t.ex. om SEB har tappat kontakten med verkligenheten? Jag skulle ha sagt ”Ja för länge sen”
Falkengren kunde till en början inte ens motivera ett ”varför” till att man ville höja sina löner utan bara försvara det, genom att ”Vi har inte lyckats kommunicera våra höjda löner på rätt sätt.” Ja man blir verkligen nedstämt över sådant här.
Vidare, faktiskt till hennes fördel lyckades hon mot slutet vända intervjun genom att säga att hon också har ett hjärta och ber sina medarbetare om ursäkt för vad styrelsen gjort. Alltid något.Men så tillade hon att hon litar på att de duktiga medarbetarna för att återuppbygga SEBs tappade förtroende.
Hur går det med deras löner då undrar jag? Ska de få löneförhöjning för att de måste jobba ännu hårdare nu eller kommer Falkengren o co att sänka deras löner som tack?

Verklighetsförankringen verkar vara en bristvara och helt saknas hos medlemmar i denna styrelse för att inte tala om girigheten. Tänker även på den som avslöjades i Uppdrag Granskning SvT förra året om hur familjen Wallenberg hittills plundrat Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse på hittills 100 miljoner. Pengar som skulle gå till forskning för vetenskap och undervisning för landets ”gagn” och inte för familjemedlemmarna privatekonomi. Men kanske anser familjen Wallenberg att de är den vetenskapliga forskningens elit också, för Sveriges elit verkar de i alla fall tycka att de är. De skiter i allt, roffar och goffar och styr allt de kan överallt de kan komma åt. Det är skamligt men tyvärr är de inte ensamma om det att tycka om att de är Sveriges elit. I Sveriges företag och styrelser verkar girigheten var den största drivande kraften idag.
Blir så förbannand när jag läser att AMFs vd Christer Elmehagen förutom sin lön på 5,1 milj. i fjol får 9 milj i pensionsavsättning. Kunderna får nu minskade pensioner när AMF tar tillbaka 17 miljarder i pensioner men AMFs styrelse ger sig själva 17 milj. i bonus som plåster på såret.

Lasse brukar skämta om löntagarna sänkta löner och chefernas bonusar.

Intervjuare: Men ska du som chef inte sänka din lön nu när du sänkt dina medarbetarnas löner?
Chef: Va Jag? Jag har ju ingen lön, jag har ju bara bonus!

Och idag!
Chef: Men vaddå? Att jag höjer min lön det är ju helt logiskt! Jag har ju avstått från min bonus och då är det inte mer än rätt att får kompensation för det.

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails