lördag 14 mars 2009

Sju!

Olle Ljungström - Sju


Och så såg jag och hörde Olle Ljungström i dag. Lustig lördag, väcktes till dagens pudel i finansvärlden och får sen rostmackan i halsen av AMF chefernas bonus uttag, för att sen somna gott i 2 timmar till 5 milen Världscupen i Trondheim, skidor alltså.
Men däremellan fick jag huvudvärk av Olle Ljungströms framförande av sin låt MC7, (som Lasse trodde att han i all hast hade komponerat på väg till TV-studion)
Om jag tänker efter, huvudvärken kanske berodde på att blev sent igår och kanske drack jag för lite för mycket vin tillsammans med våra urtrevliga grannar Paula och Johan.

Vi som levt sen Reperbahn-tiden känner till Olle Ljungström. Inte för att Reperbahn var första-vals musik för mig på 80 talet men väl när jag var i 30år åldern. Då hade jag min Ljungström-tid ,Världens Räddaste Man från 1994 med låtar som ”En galen hund” och ”Tysk indian” var något som jag körde hårt. Men idag till frukost både få se och höra denne 48 åring raspa fram samma textrader som han måste ha varit drogad för att skriva, ett tillstånd som idag förmodligen har permanentats eller destillerats i hans hjärna och han kommer förmodligen aldrig att kunna skriva andra låtar än de svart/vita till grå originalen som hörts sen 90 talet känns lite som ”Va finns det verkligen inget nytt här i världen?”

Förresten, man skriver att han gör storstilad comeback med albumet Sju. Jaha saknaden efter denna rockikon har varit stor. Men tänker man efter finns det massor med band och artister som kopierat eller för att var mild inspirerats av Olle Ljungström, ta Kent t.ex. så varför sakna? Det har funnits massor med ”tröst”bands axlar att gråta emot.
Jag har i alla fall inte saknat Olle Ljungström de här sju åren han inte hörts av eller 15 åren för min del, tror inte heller att jag kommer att sitta och köra sönder ”Sju”-albument för den delen heller.
Kanske har jag också gått vidare, mognat och tagit hand om mitt liv? Ve och fasa om jag skulle sitta kvar i mina 30 års tankar! Men hoppas på det bästa för Olle Ljungström och att han hittar en ny publik bland dagens 25-30 åringar.

Hur som helst för den som inte vet eller förr hört talas om honom så är han stor, en man som fick allt men drogade bort hjärnan och livet. Eller som han själv summerar sig själv. ”Att få allt man åtrår men inte kunna njuta av det”

Några smakprover på Olle Ljungström:

http://newsdesk.se/pressroom/warnermusic/pressrelease/view/olle-ljungstroem-goer-storstilad-comeback-271888

http://www.tv4.se/1.892525/2009/03/14/olle_ljungstrom_chattade_med_besokarna_pa_tv4.se

http://www.myspace.com/olleljungstrom

http://olleljungstrom.se/?gclid=CKPyvI2mopkCFUaK3godei6bpQ

Jag har placerat min blogg i Östermalmbloggkartan.se!

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails