fredag 6 mars 2009

Too much Top Gun?



Idag är jag sådär löjligt upprörd! Upprörd över saker som egentligen inte betyder något. Jag har en sådan brist, svaghet, sårbarhet eller egenhet, eller något, kärt barn har många namn, att hetsa upp mig för något som andra viftar bort som petitesser. Att engagera mig i små saker ingår i min personlighet. De som känner mig väl fnissar säkert igenkännande. Jag bjuder på det!
I morse när jag i godan ro satt och läste morgontidningen och en Stefan Eriksson på Eskilstuna Kuriren siade om utgången av Melodifestivalens andra chans, brann topplocket av. Han inte nödvändligtvis gillar låten men tror i alla fall att svenska folket kommer att rösta fram Star Pilots ”Higher” till finalen i Globen. ….och vem bryr sig? Jo, jag!

Det första som slog mig när jag hörde låten var va..f..n är detta verkligen svenska eliten av låtskrivare som Christer Björkman gång på gång går ut i media med? Är detta verkligen det bästa svenska låtskrivare kan, att kopiera låtar? ”Higher” är i mina öron ett rent plagiat, inte av bara en låt utan flera.
Lasse upplyser mig diplomatiskt att man får visst stjäla 4 takter eller så. Det lugnar mig föga. Jag växte upp och formades på 80 talet och den musiken som gjordes då är helig, den ska helgas och hedras. Är man och rotar och snor i 80 talets skörd av bästa romantiska låtar och andra låtar så ska man ha på käften tycker jag, men hela media-Sverige är helt tyst. Det skär i mitt 80-tals hjärta att se och höra låten "Higher" Dessutom finns där spår av andra 80-talare än bara den jag nämnt.

Sedan med risken att den här typen av låtar ska tävla i den internationella tävlingen får mig att vilja dra täcket över huvudet och säga upp mitt svenska medborgarskap.
Jag tycker också att Star Pilot ska ha en snyting för sitt scenframträdande, vi som sett Top Gun ett otal gånger sen 1986 och Berlins video till låten "Take My Breath Away" speciellt den sista delen av videon, känner naturligtvis igen oss på en millisekund.
Är detta verkligen det bästa som finns eller ska sådant skit få släppas fram? Att Johan Becker och co OD:at i Top Gun och sedan vaknat ur ruset och frambringar "Higher" som ett unikt once in a life time mästerverk?
Jag förstår att de yngre generationerna inte har hört originallåten "Waiting for the stars to fall " med Boy meets Girl från 1988 men det är väl fortfarande vi som betalar telefonräkningarna?
Hur dumma tror Johan Becker och co att vi är egentligen?
Min rekommendation är att ingen röstar på dem i morgon om nu någon ens vill se eländet.

Hälsningar från Arghhhh!

Lyssna på originalet:


Se även Berlins Take My Breath Away-video. Bra låt som håller än!

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails