onsdag 4 mars 2009

Heja herr Ekorre!

Idag åkte vi ut till utfodringstället för att fylla på mat åt skogens djur.
Visst, det är vildsvinen och rådjuren som mumsar i sig det mesta av morötterna, majset och brödet, men även de mindre djuren hittar kanske en och annan godbit.
Just idag hade vi sällskap av en ekorre. Helt oskygg! tänkte jag när den inte gav vika fastän jag närmade mig med kameran.
Först hemma när jag studerat bilden upptäckte jag varför den lilla ekorren satt kvar och vaktade sin brödbit. Säkert var den rädd men vågade stå upp för sin matbit, baguettebiten hade nämligen frusit fast i marken!





Här har vildsvin bökat upp marken i sökande efter maskar, skalbaggar, ätbara rötter och annat gott.

Spår efter vildsvin ser vi numer överallt i markerna. Under lördagens rävklapp såg man 10 vildsvin, säkert fanns mångdubbelt fler i närområdena i Ärla Sörmland.




Avgjutning av en vildsvinsklöv, lättklövar sitter på bägge sidor, här en till vänster

Vildsvinspår i snö

Här har vildsvinen och rådjuren festat på morötterna. Det finns massor med spår runt omkring.

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails