måndag 31 augusti 2009

När ska man börja oroa sig?

Är den nya svininfluensan influensa A över oss nu?
Jag läser tidningen och känner mig genast lite sjukare än normalt och oj visst börjar det rinna i näsan också! Vi "normalt sjuka" som inte har något vaccin förrän i okt-nov, ojoj!

Nu när det har blivit kallare ute och skolorna har börjat, blir folk per automatik förkylda, hur vet man att man har fått just A/H1N1? Den stackars unge mannen som blev förkyld i Uppland, han visste då inte att han hade influensa A.

Att behöva dö för en influensa känns inte riktigt klokt men nu känns det helt plötsligt väldigt nära och riktigt så där läskigt allvarligt. Sverige har fått sitt första svininfluensa dödsfall.
Ska man ringa direkt man får ont i huvudet, värk i armarna och blir svettig och kräks? Kanske är de symptom på håravfall, ledgångsreumatism eller möjligen klimakteriet, kanske tom graviditet hur ska man veta?
Husdoktorerna och vårdcentralerna kommer att bli omkullsprungna av alla sjuka människor som vill testa sig för A/H1N1 eller bli inlagda.
Man räknar med att mellan 20-40% av befolkning kommer att insjukna när det talas om pandemi, det är många det.

Jag har aldrig haft influensa och brukar avstå från vacciner. Jag försöker istället äta sunt och sova mycket och blir jag snuvig tar jag Echinaforce och Ipren men i år onödigt/verklingslöst med vaccin eller inte kommer jag nog att tålmodigt stå och köa för mina vaccinationer. Två stycken ska man tydligen ta med några veckors mellanrum har jag läst. Efter vaccinationerna tar det ung 2-3 veckor innan man är skyddad (till 80%) så det gäller att hålla sig på benen till jul ungefär eller?

Jag kommer i alla fall att hålla mig borta från allmänna kommunikationer och kvarglömda tidningar på tåg så mycket det går och avhålla mig från att pilla på allt (som Lasse brukar säga när vi är ute och handlar), jag kommer att överklä mig, nu åker understället på, hellre svettas än frysa, tvätta mina händer ofta ofta och kanske tom ha en flaska infektionslotion i handväskan för vem ska ta hand om de stackars grisarna om 40% av oss blir sjuka.
Det finns en gullig informationsfilm på Vårdguiden om hur man skyddar sig mot influensa A . Kolla in den!
Vill du veta allt som sägs om Svininfluensan (som den egentligen inte längre heter) kolla in Svininfluensa.com

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails