måndag 10 augusti 2009

Give me Jesus on the line...

På svenska kyrkans sida kan man läsa: Konfirmationen handlar inte bara om trosfrågor som vem Jesus är och vad det står i Bibeln. Men också om grundläggande mänskliga frågor, till exempel om vad som är rätt och orätt, om vänskap, kärlek, sex, om meningen med livet.
Frågor som alla människor ställs inför därför att ingen lever sitt liv ensam…

Konfirmationen är ett erbjudande till dig som är nyfiken på livet…

Konfirmanden...
Vad fint formulerat, tyckte jag samtidigt som jag kände att konfirmationen behöver vi nog alla göra om och om igen genom livet.
När jag sen tänkte vidare slog det mig att konfirmationen har vi ju hållit levande genom hela det vuxna livet, för konfirmation betyder ju bekräftelse. Vi vuxna i alla fall de flesta kvinnor funderar på och diskuterar ofta livets små och stora frågor.
När jag sedan blev inbjuden på konfirmation till just det här fartfyllda hemmet och träffade den här släktens generationer av unga och äldre samt många gamla bekanta ansikten blandat med nya och gamla grannar som deltagit i denna familjs liv som pågått log mitt inre. För just med den här mamman vid rodret har livets alla frågor stötts och blötts och konfirmerats med alla de många människorna som omfamnats av henne och inkluderats i hennes "extended family" som typ jag, många många gånger genom åren.
Lyckliga unga dotter och konfirmand som just har fått sin första officiella konfirmation och som har många nya livsstärkande konfirmationer framför sig genom diskussioner med alla vuxna som fortfarande är nyfikna på livet, diskussioner som jag vet kommer att äga rum i den här familjen.
Operator
Information
Id like to speak to a friend of mine
Oh prayer is the number
Faith is the exchange
Heaven is the street
And jesus is his name
OperatorInformation
Please give me jesus on the line
Manhattan Transfer “Operation"

och som alltid massor med goooood mat...

mamman till konfirmanden...

fd granne och mormor...

vän och granne...

dotter och liten grannvalp...

vän och gammelmorbror...

1 kommentar:

  1. Hej!
    Du skriver: ” handlar inte bara om trosfrågor som vem Jesus är och vad det står i Bibeln. ”

    Jag var förut hängivet kristen i sex år… Sen fann jag att den historiska Messias – Ribi [det var hans titel] Yehoshua från Nasaret - sade de ursprungliga orden som sedan redigerades till ”Matteusevangeliet”; och att om man vill gå i den historiska Messias fotspår, så måste man lära sig vad han verkligen undervisade. Det finns att läsa om på hemsidan www.netzarim.co.il, som innehåller hans rekonstruerade och ursprungliga undervisning (helt i enlighet med profetiorna i den judiska Bibeln (som kristna kallar ”GT”))

    Att följa Messias undervisning – leder en in i att observera direktiven i Torah – och leder en in i en levande och riktig relation med Fadern, vilket är väldigt meningsfullt!!!

    Anders Branderud

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails