torsdag 20 augusti 2009

Blommande ljung i augusti



Blommande ljung på Alexanderudden

Det är inte direkt Exmoors midjehöga "heath moor" jag blickar över, men känslan av hedarna i Devon eller Somerset känns ändå nära när Sandhamnsljungen blommar i augusti och kan jag säga annat än att den känslan är härlig.
Denna soliga sensommareftermiddag i ett folktomt landskap när solen värmer skönt med en liten sådär lagom bris känns livet som bäst.

Min egen tomt på denna del av ön är nästan ett med naturen, orörd. Den är till större delen täckt av ljung, lingon- och blåbärsris och ja ett och annat kråkbär och så tallarna förstås. Det trivs jag alldeles förträffligt med och jag kommer aldrig röja upp det och så gräs över som en av grannarna har gjort, nä fy! Vi som av naturen förärats med bland det vackraste som finns att njuta av varje dag.

En gryning i augusti då ljungen fortfarande blommar och när daggen skimrar som silver genom de täta spindelnäten som ligger över det violetta och purpurlila är här fullkomligt trolskt och detta ger naturen oss gratis.


Ljung och ormbunke i symbios

Sandhamnsljung!

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails