fredag 21 augusti 2009

En doft av medelhavet...

Vi glömmer det där med chokladen jag har kommit på bättre tankar. I mitt kök brukar jag har grönsaker, rotsaker, lökar, kryddor och frukter i pyttsar och skålar utspridda på bänkarna.
Jag inbillar mig att de smakar bättre om de få stå framme i rummet, men vad vet jag? Just den här tiden på året går det inte att ha något framme. Bananflugorna och jag är nämligen inte vänner.
Häromdagen när jag stod och diskade hittade jag dock denna kvarglömda medelhavsdoftande skatt citron, vitlök och avokado, gömd mellan basilika och Mårbackapelargon.

Jag har en väninna, (ja du vet vem du är) brukar använda naturens produkter som hudvårdsmedel, bland annat smörjer hon in sig med olivolja, så ser hon också så där himla ungdomlig ut. Jag brukar i bland använda citron till att gnugga in armbågarna med som de blir mjuka av. Ibland när jag bränner mig knipsar jag av ett blad av Aloe Vera växten som jag alltid har i mitt kök och gnuggar in gelen på brännskadan, lindrar blixtsnabbt och man slipper blåsan.

Men oftast brukar jag inte orka besväret, fastän det inte egentligen är något besvär, men hur som helst köper jag mina hudvårdsprodukter och då helst ekologiskt. Jag har dille på naturtvålar som Aleppotvålen från Syrien, som jag gärna köper i hälsokostbutiken. Den tillverkades redan för 4000 år sedan med samma recept, 80% olivolja och lagerbladsolja. Inte världens häftigaste doft men i övrigt gudomlig för huden och håret också om man vill.

Jag använder helst olivoljetvålar med en gnutta mer förföriska dofter än Aleppotvålen men även vegetabiliska glycerintvålar med eteriska oljor, de franska marseilletvålarna går hem hos mig, de finns ju numer även i flytande form. Det här grymt populära märket Savon de Marseille har en variant med skönt berusande doft av ros som jag inte kan leva utan. Rätt dyrt för lite tvål, ca 150kr likaså hudkrämen ca 200kr i likadan glasflaska men det kan man unna sig om man inte kostar på sig något annat, erhmm!

I alla fall, det finns mycket billigare varianter, jag har siktat in mig att prova grekiska tvålar som jag hittade här på nätet.
Mina favoriter är ros och verbena men citron går också bra. De här tvålarna finns att köpa på Econordica och kostar inte skjortan utan endast 25 kr.
Jag skrattar lite åt att alla ekologiska produkter ska vara så undergörande bara för att de är ekologiska och man marknadsför produkterna som om vi vore idioter som om vi går på alla gamla marknadsföringsknep från 50-talet.

Den här tvålen: Doften av citron från Medelhavet höjer energin och verkar uppfriskande.
För mig räcker det om det doftar medelhav och att den tvättar mig ren, om jag sen blir pigg av just den här tvålen vet jag inte kanske endast besviken om jag tror att jag får mer energi av den.

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails