onsdag 26 augusti 2009

Bröd och skådespel åt folket...

Parollen var "Bröd och skådespel åt folket" och inträdet var gratis. De fattiga som kom utspisades med bröd och vatten. Det var kjesarens påbud för Colosseum.

Ja nu är inte det nya halvmeterlånga folkbrödet Levain precis gratis men det är så gott att man kan tänka sig att betala nästan hur mycket som helst för att få det. I Stockholm kostar det ca 80kr, på Ica Maxi Nacka har jag köpt det för 45kr men då var det halva storleken och något skådespel får man inte heller.

Hittade denna (ovan) helt underbara blogg om bara bröd i dag Pain de Martin när jag letade efter recpet på det nya folkbrödet Levain. Jag som deltidsbor i en småstad där det finns åtminstone två stora konditorier med egna bagerier men ingen av dem bakar Levain, får man ta saken i egna händer om man ska få äta Levain.

De som aldrig ätit det ljusa surdegsbrödet som är saftigt och smakrikt har något att se framemot, vi andra är fast för livet.

I stan köper jag mitt Levain bröd på Riddarbageriet (närmast mig) , Valhallabageriet (har det bästa brödet även om jag måste gå en bit) samt Brödbutiken Gateaux i Sturegallerian och Gallerian, fast där har det något annat namn på det. På Sandhamn är Levain nog det bröd som går bäst numera men som sagt i min lilla småstad där finns inget Levainbröd att hitta. Vill man äta det får man baka själv.

Jag har aldrig varit någon storbagerska men då och då glimmrar jag till. Det är teraputiskt att baka bröd och när hösten kommer krypande och bageriet på Sandhamn har stängt för säsongen är det härligt att fylla stugan med doften av brödbak.

Hos min granne och väninna Pia kunde man förr i tiden smita in och få sig en macka av hennes nybakta bröd, hon bakade nog nästan varje dag, hon som har bakmaskin lyllos. Nuförtiden blir det inte så ofta jag får hennes nybakade bröd då hon bor på Gotland.

Martin med bloggen har för övrigt precis kommit ut med sin första bok om surdegsbröd .

Jag även rekommendera Riddarbageriets bröd från 2001 av Johan Sörberg (landslagskonditor), fantastisk brödbok. Den är svår att få tag på har jag upptäckt men man kan ju alltid prova på själva bageriet på Riddarg. 15, där köpte jag min då den kom ut.

Tillbaka till Levainbrödet i min lilla småstad, jag har faktiskt inte tänkt att odla vildjäst på aprikoser, tillverka en "mamma" och en "chef" själv, det verkar alldeles för komplicerat och tidsödande utan jag har en plan. Ikväll ska jag o Lasse på middag hos den stora konditorn och bagaren i stan och då ska jag marknadsföra Levainbrödet och visa denna Martins blogg så kanske folket i Eskilstuna också får njuta Levainbröd i höst.

Håll tummarna och wish me luck!

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails