tisdag 3 november 2009

Sybariternas Mecka...


Prydnadspepparfrukter i färglada papperskassar

Är någon som jag i bland totalt tom och innehållslös och i desperat behov av att piggas upp så vet jag precis stället med de rätta grejorna för att få livet att le igen.
Det är ett ställe som både doftar ljuvligt av de finaste blommor och förföriskt av kaffe och choklad och kanske inte så himla förföriskt men ack så välsmakande av ostar och det är ett ställe i gamla stan i Eskilstuna.

Den som ännu inte upplevt Blomsterpralinen måste ta en tur till detta ett av livsnjutarnas paradis.
Dit åker i alla fall Lasse och jag när håglösheten sugit ner oss i ett hål.
Var gång jag sätter min fot i denna förtjusande affär börjar jag automatiskt att le, det är svårt att vara sur där inne.

Är man ute efter en Marabou mjölkchoklad får man gå till ett annat ställe för på hyllorna hos Blomsterpralinen hittar man bara det bästa från Valrhona, Amedei, Venchi  mfl, ja den som fattar vad det är fattar att det är top notch i chokladsvängen vi talar om.

Letar man efter t.ex special kaffe som från Åre kafferosteri hittar man det här.
Ja så är det naturligtvis med ostarna också, här finns inga bleka dussinostar utan bara det bästa av det bästa. Till min stora glädje också många ostar från Jurss-mejeri i Flen som gör fantastiska svenska mögelostar långt från Kvibille, men så kostar de också lite mer.
Alla mina franska favoriter hittar jag också här, inte alltid dock för sortimentet rullar hela tiden och en ost som inte är i sin fulla perfektion just vid inköp sitter aldrig säkert här.

Vill man lära sig mer om choklad, kaffe och ostar går man på kurs här, Anna och Chatrin som driver butiken är jätteduktiga och superroliga föredragshållare. Här sitter inget fast och man får sig många skratt samtidigt som man lär sig en massa och smakar och dricker gott. Ja nämnde jag att de där flickorna är superduktiga på viner också.


The Love Shack is a little old place where we can get together...


Provsmakning hör till, Anna hon bakom disken berättar gärna allt om ostens kvalitet och ursprung, alla kunderna får samma excellenta betjäning.


Oljor, kex, marmelader och andra tillbehör från närproducerande gårdar till ostarna sitter aldrig fel.


Blommor som möter i dörren och som gör en glad!
Arrangemangen till presenter härifrån är något alldeles extra.
Får jag en bukett från Blomsterpralinen hoppar i alla fall jag högt av gjädje.



Chokladavdelningen!
Den är kanske inte världens största, det finns de som är större som den på NK och Söderhallarna men härifrån går du aldrig hem med en nitlott det är ett som är säkert

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails