lördag 21 november 2009

Pang på rödbetan...


Nu är det verkligen hög tid att skämma bort sig själv inte bara en smula utan alldeles extra mycket.
Vad är fredagmys med OLW mot lite rödbetor? Blä!

Nuförtiden använder man rödbetor till annat än bara borsjtj- den ryska gamla rödbetssoppan som ingen riktigt gillar om någon ens har provat eller den nu 10år gamla rödbetor&gratinerad chèvre-förrätten, som jag tycker är rätt tröttsam vid detta laget.
I alla fall är jag beredd att kasta mig ut på djupt vatten och testa rödbetsrecept, jag tycker dessutom väldigt mycket om rödbetor kokta som råa, rödbetor är också så nyttiga.

Rotfrukten innehåller c-vitamin, kalcium, järn, magnesium, fosfor och mangan. Den förbättrar immunförsvaret, hjälper till vid matsmältningen och rengör levern och njurarna.

Men nu är det inte frågan om att äta rödbetor med smör och salt utan äta dem i chokladkaka! Det är inte underligare än att göra morotskaka faktiskt.
Det låter otroligt mysko men för att skrika ut högt, wooooooowwww va gott, fantastiskt yummi! Mycket bättre än morotskaka!

I Svt lagar Niklas Ekstedt mat på torsdagar och detta råkade jag se varpå det blev Choklad och röbetskaka till TV-soffan!
Här är hans recept som jag lagade min kaka på i kväll.

Ingredienser
Beräknat för 8 portioner
2 stora rödbetor
100 g mörk choklad
4 dl vetemjöl
3 dl farinsocker
4 msk kakao
2 tsk bakpulver
1 ägg
50 g smör
2 dl mjölk
socker
smör
florsocker
4 små rödbetor, till garnering - kan utelämnas

Gör så här:
Koka de små rödbetorna mjuka och gnugga av skalet när de svalnat. Finhacka chokladen. Skala de stora rödbetorna och riv dem på den grova sidan av rivjärnet.
Blanda vetemjöl, farinsocker, kakao och bakpulver i en skål. Blanda ner den hackade chokladen. Smält smöret. Vispa ägget fluffigt och häll i mjölk och smält smör. Vänd i de rivna rödbetorna. Blanda ihop de torra och blöta ingredienserna till en smet.
Smöra och sockra 8 st ugnsfasta portionsformar eller använd stora muffinsformar. Fördela smeten i formarna och grädda på 200 grader i ca 12 min.
Dela de små rödbetorna på hälften. Innan servering pudras kakorna med florsocker och dekoreras med en halv rödbeta på toppen. Servera med en kula vaniljglass.

Not:
Jag fegade ur lite med de råa röbetorna och förkokade dem lite eftersom jag ibland tycker att morotskakan har råa morotsbitar som blir lite sega. Men det är tycke och smak, min kaka hade inte en enda seg bit. Jag gjorde min kaka också i en hel form och då tog det nästan 1/2 timme i ugn, då var den fortfarande helt krämig i mitten. Jag använde också choklad av fin 70% kvalitet och det små röbetorna skippade jag men glassen är ett måste.

Se här Niklas laga denna chokladkaka:

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails