söndag 8 november 2009

As good as it gets I...


Jag har just tittat klart på den bästa feel-good-filmen jag vet även om jag var jättetrött har jag hållit mig vaken för den här ville jag inte missa "Livet från den ljusa sidan" fast jag gillar den engelska titeln mer, "As good as it gets" något i typ, det blir inte bättre än så här!
Varje gång jag ser filmen kommer jag exakt  i håg alla detaljer och lukter i miljön jag befann mig i när jag såg den första gången  för jag blev så tagen redan då och sen dess har jag sett den otaliga gånger med jämna mellanrum.
Jag såg filmen en kulen vinterkväll på Kirklands bio, utanför Seattle där jag bodde -97.

Filmen är både dråplig och charmig och full av skildringar av människors egenheter, extrema i detta fall men ändå igenkännbara för alla att förstå att relationer är svåra men inte hopplösa och vill man så kan man som min Lasse brukar säga.

Älskar den filmen också för att den visar att människors godhet helar och utvecklar liv och samvaro, bara man låter någon komma in och lära känna en. Behöver inte nödvändligtvis vara just den rätte, kan mycket väl bli en god vän.

It´s hard to make good friends in a lifetime....ur en låt med Tony Joe White

Jag har sådan tur för jag har många feel-good människor i mitt liv, de som gör gott för sin nästa. Alla de som inte vill sin andre väl har fått gå eller valt bort sig själva och det är för väl att det har blivit så för livet är för kort för elakheter, missunnsamhet och intriger. Jag har lidit och gråtit färdigt med sådant för återstoden av mitt liv.

Tänkte speciellt på alla de goda människor jag känner och ännu inte lärt känna så väl fredagen i denna helg som här ute på ön var en mycket gråtrist novemberdag, men så samlas hela byn efter dagens göromål för att inleda veckoslutet med en eller annan efter-jobbet-öl på puben, ljusen är tända och värme, kärlek och omtanke sprids emellan de församlade.
Även om det inte alltid är glammiga saker ur fantastiska liv man samtalar om för det händer att det är riktigt sorgliga saker som avhandlas mellan borden, de sorgliga sakerna är också en del av livet så delar man med sig och får stöd från oväntade håll.
En fredagkväll härute blir ofta inte riktigt som planerad och kanske är det  mycket för att vi inte planerar så överdrivet. En sådan kväll blev just denna fredagkväll, den blev sen och tunga ämnen diskuterades men ändå vaknar vi upp leende inför en arbetslördag  för vi vet att det är goda människor vi omger oss med och som vill varandra väl. Vilken himla tur vi har som hittat varandra!
Kolla in slutet på den här filmen om hur Jack Nicholson förklarar för Helen Hunt att hon är "the greatest woman on earth"  (ca 5.45 in i klippet )
Tillägnar den här lilla filmsnutten till alla goda människor jag har i mitt liv, kvinna som man. Lovely you...



P.S Varför görs det så få så här bra filmer?



0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails