tisdag 10 november 2009

Illusionerna får oss att leva mera!



Bookyourlife på Elverket


Faktum att illusioner är en del av det fantasifulla livet. För att vara illusionslös skulle ju innebära att man var en nykter realist och vem skulle vilja vara det?
Varför i all världen funderar jag på illusioner just idag!
Jo jag har nämligen träffat några av min vänner på ett bokmöte eller prat om böcker eller vad jag nu ska kalla det.
Bookyourlife heter det i alla fall och jag rekommenderar det varmt.

Bokmöten är intressanta för man får träffa författare och ta del av hur han/hon tänker när den skriver sin bok.
Jag känner bara en författare i verkliga livet vars tankar kring författandet jag får ta del av och som jag beundrar för hennes berättarkonst och själ och språk, de andra författarna beundrar jag bara på avstånd.
Faktum är att det blir alltid lite intressantare och mer spännande att läsa en bok om man vet tänket och upprinnelsen till historien som berättas.
Hela paketet av sammanhang hur historien kom till och våndan med att skriva den ger ännu en dimensio
till själva historien.
Jag sällar mig inte till  den skaran som gillar dussindeckarförfattare med medioker fantasi utan de författare som verkligen har en historia att berätta och som har illusioner nog att beskriva dem för sina tänkta kräsna läsare. Jag är inte någon boksnobb, inte alls men det är sällan jag hittar en bok som är riktigt bra skriven.

Ja, usch vad det blev krångligt nu men det är inte så att jag måste gå på bokberättarkvällar med författare varje gång jag väljer en bok, ibland är det bara en kul happening bland andra evenemang, vin och mat  i sällskap med mina vänner som i kväll.

Så tillbaka det där med illusioner som jag tänkt på hela kvällen, det var något som en av författarna sa som klistrade sig fast i min hjärna.
Jag tror verkligen att man måste ha fantasi och drömmar i livet för att livet i sig självt inte ska stanna och för att man själv inte ska bli snustorr och tråkig.

Här är några ordstäv om illusioner att suga på av olika författare:

Det är gratis att bygga luftslott, men dyrt att riva dem

En illusion som gör mig lycklig är värd lika mycket än en sanning som pressar mig till marken.



Det värsta är att vi tror på något därför att vi vill att det ska finnas, inte därför att det verkligen finns. 


Att få skarpsinniga människor att tro att man är något man inte är, är för det mest besvärligare än att verkligen bli det man vill synas vara.


Det här är den bästa:
Förlora inte dina illusioner! När de är borta existerar du kanske men du har slutat att leva
Mark Twain


Den här är den som en av kvällens författare med sig av:

Den som stoppar huvudet i busken visar häcken!
Japanskt ordstäv

Med det menade han förmodligen att man måste våga blotta sig när man författar och det tycker jag är bra sagt och tänkt med tanke på boken som han nyligen släppt, "När barnet lagt sig"





Några av oss som roade oss med att äta, dricka och lyssna  (i gryniga bilder!)




 



 



 

P.S
En grej som Mikael Nyqvist berättade förutom om boken, en rolig sak.
Eftersom han är skådespelare och fick rollen som Mikael  Blomkvist och med den hypen på gränsen till hysteri som böckerna har fört med sig har man anordnat guidade turer på söder i Sallanders spår i bästa Hollywood-stil och just i en sådan guidadtur råkade Nyqvist trampa rakt i.

Hade jag varit amerikan och fått se en av huvurollsinnehavarna IRL hade jag först svimmat sedan skrivit en bok.
Men eftersom jag nu inte haft nöjet att träffa Blomkvist utan bara Nyqvist får det bli på detta sättet.

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails