torsdag 19 november 2009

Kors i karamellen...




Kan bara inte låta bli att dela med mig av det här som gör mig varm, tusen år sen, knappt född då men så många goa minnen, blir så glad.
Jag har en väninna som får mig att le i hjärtat, hon brukade sjunga denna när vi var ute och rullade hatt in the good ol´days!

Nygammal vals, Hip man svinaherde från 1966 så retro att den är inne men sådant görs inte längre så här varsågod två tungviktare inom svensk musik, Lil Lindfors och Svante Turesson.
Detta är från melodifestivalen där de kom 2a, kan inte tänka mig att någon fattade ett jota av sången som var på svenska. Cool klännig Lil har, skulle mycket väl kunna tänka mig en sådan.

För länge sedan i världen fanns

En svinaherde, en stenhipp man
Och en prinsessa, stolt jungfru hon var
En dag möttes de och han steg fram och sa:


Kors i karamellen, vilken schysst mam'sell du verkar vara
Titta vilken klänning, jätteklämmig
Är det maskerad, va?
Stick iväg från stigen, du var mig en osedvanlig lurk
Jag är prinsessa, ganska så sipp
Jag heter kunnigunda, konungens gull
Du, simma långsamt, var lite hipp
Hör när jag trummelummar på min kastrull

Digga digga pop... Dig dig pop...


Tjong i medaljongen, en så'n festlig sång du trumma' nyss, va?
Lär du bara mig att trummelumma får du mun min kyssa
Mun har varje jänta, kan man inte tänka sig en slant?
Dricker ur bäcken, lever av mull
Har man en slant på fickan kan man stå lull
Du var en fräck en, får inget gull
Men jag vill trummelumma på din kastrull


Digga digga pop... Dig dig pop...


Klang i kantarellen, det var väldans, bruden har visst bråttom
Vad i hela friden ser du i den? Grytor finns det gott om
Grytan där den låter skönt, den ljuder grönt, en lajbans klang
Vi gör ett avtal, ta't eller stick
Jag blir hipp svinaherde, du kungens gull
Jag som prinsessa? Visst man är hipp
Ta då min trummelumma, ta min kastrull


Han som prinsessa, hipp man i clips
Hivades ut från hovet av en patrull
Hon svinaherde, sipp brud i slips
Gjorde var männ'ska galen, spelte kastrull
Döden i grytan byta bort sin kastrull

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails