torsdag 19 november 2009

Krama varandra..


Jag har en väninna som heter Lotta som brukar säga att man måste kvama vavandra oftare, jag brukar tänka på Lotta när jag kramar om mina medmänniskor. En kram har aldrig skadat någon.
Det är något konstigt med den här tiden på året, kanske för att vi känner oss frusnare både kroppsligt och själsligt men Lotta har rätt vi måste krama varandra oftare för vi har ett större behov av värme och tröst just nu.

Häromkvällen när Lasse och jag var på väg hem efter partykväll på stan introducerade jag honom för Margaretha på hörnet, ja Margaretha Krook vid Dramaten förstås.
Lasse hade aldrig varit och kramat Margaretha förr och visste därför inte heller att hon är varm, kroppsvarm och blev glatt överraskad över det.

I dag var Mari-Louise Ekman nuvarande Dramatenchefen och gästade Malou i EfterTio och de pratade just om Margaretha Krook statyn som står utanför Dramatens ingång.
Margaretha Krook dog 2001 men innan det hade M-L Ekman och  Margaretha Krook enats om att Ekman skulle få göra en staty av Krook.
Mycket bra tyckte Ingrid Dahlberg dåvarande Dramatenchef efter Margarethas död eftersom Margaretha hade underkänt alla av sig själv porträtt hittills på Dramaten och det alltså inte fanns något porträtt av henne på Dramaten.
Konstfackseleverna tillsammans med Ekman fick uppdraget att göra stayn med kroppsvärme för att symbolisera liv och värme från Mor Courage, Margaretha en kraftfull aktris. Hon står sedan 2001 vid det hörn hon brukade stå och röka vid innan arbetsdagen och som idag värmer många frusna flanörer på Strandvägen.
Jag vet inte hur många gånger jag själv stannat och kramat Margaretha och värmt händerna på hennes mage, det är så gosigt.
Bättre porträtt av sig kunde hon ju inte få och det jag inte visste var att hon faktiskt hann godkänna den själv eller åtminstone projektet.
Krama och värm dig själv hos Margaretha nästa gång du är förbi, du ska se att det hjälper man känner sig mycket varmare och gladare direkt.

Kramar om.....

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails