onsdag 25 november 2009

Håll ut!


Detta är det sista vi ser av solen denna dag, klockan är 16.00!

Håll ut! Jag säger det mest till mig själv men håll ut även om solen endast når ca 10grader över horisonten, om 26 dagar vänder det. I Kiruna de stackarna får de vara glada om solen når horisonten alls, om 26 dagar ligger solen under horisonten. Det är bara att smaka på det va!
Vi får vara glada för det lilla här nere i södern, inget att klaga på.
Men den 21 december, ett datum som jag ringat in i agenda, det är en måndag smäller det då ska jag fira för då infaller vintersolståndet. Det är då jordaxeln på norra halvklotet lutar sig som mest bort från solen.
Den 21:a  är alltså årets kortaste dag och natten blir den längsta.

Vad är det att fira? Kanske borde man fira när man vaknar istället och fira att dagen blivit något längre!
Nej jag tänker fira slutet på det långa mörkret, ungefär som nyårsafton,en supé för årets sista dag och  en skål för det kommande årets första dag. Kanske tar inte i för kung och fosterland just den måndagen men för att jag stått ut med det sista långa mörkret ska jag fira (om jag står ut).


För så här är det, det är fortfarade 26 dagar kvar av mörkare dagar och jag har försökt att hålla ut.
Jag har lagat god mat, lagat nyttig mat, gjort roliga saker, träffat massor med vänner, tittat på bra filmer, intresserat mig för det som sker omvärlden, donerat pengar till forskning, varit ute i skog och mark, varit på seminarier, varit på fester, varit på krogen, shoppat på nätet, shoppat på stan mm mm men inget tycks bringa ljus i mörkret, tillvaron blir bara stolligare och stolligare.

I dag var t.ex jag i ett försök att piffa upp mitt yttre och klippte och färgade håret sedan shoppade allt jag hittade på stan i form av läppglans, mascaror, ögonskuggor, strumpor, mössor och tröjor, ja man kan läsa det i pluralis för i någon tillfällig sinnesförvirring kunde jag inte bestämma mig för vilken färg/form så jag tog alla jag provade.
Det är ju inte riktigt vettigt eller balanserat, men jag rationaliserade mitt beteende med att jag i alla fall inte köpte en massa värmeljushållare, plädar och gulliga jultomtar.
Jo men det är ju just det man ska köpa när man känner sig kymig och behöver uppmuntran, problemet är bara det att jag har redan fullt med plädar, ljus och tomtar ännu en får nog mig att däcka fullständigt.

Så nu gäller det att hålla ut! Hålla ut tills det vänder mot ljusare tider eller...
så kan man ju åka på en solsemester så där bara appropå.

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails