lördag 28 november 2009

Klimatsmart tomat...


Den sista tiden har jag haft tomater i huvudet, rent av ketchup?
Ja, nu är jag inte jättekompis med tomaten men jag äter den i alla fall och nu tänker jag även på tomater.
Allt sedan jag såg ett brittiskt matlagningsprogram där kocken sade att tomaterna vi köper från utlandet är gasade med etylengas har jag tänkt på tomaterna jag äter.
Oj, tänkte jag det verkar farligt men vid lite efterforskning kom jag fram till att etylengas är just vad själva tomaten avsöndrar själv, äpplen och meloner likaså. Det är därför man inte ska ha sina färska kryddor, bananer och gurka på samma fat som tomaten.

Jag fick också mig lite annat till livs, inte det där om att lykopen-antioxidanten finns i rikliga mängder i den röd grönsaken tomat och speciellet i skalet och att man måste hetta upp tomaten för att våra kroppar ska kunna tillgodogöra sig lykopenet det vet alla redan vid detta laget nej utan att det är inhemska närodlade tomater vi ska köpa på sommaren och spanska tomater på vintern!
Varför? Nu ska man inte bara tänka näring och hälsa utan också klimat och i tomaternas fall handlar et om transporter.
 Detta hittade jag på http://www.matoklimat.se/

”Svenska tomater är klimatvärstingar!” - FEL!
Förr värmdes i stort sett alla svenska växthus där tomater odlades med olja och fossilgas. De tomaterna jämfördes med tomater som odlats på friland i varma länder. Idag är det inte så. År 2008 kom två av tre svenska tomater från växthus som värms upp med förnyelsebara bränslen. Det gör att klimatpåverkan minskar med upp till 80%. Det innebär att de svenska växthustomaterna tvärtom är det bästa klimatvalet under odlingssäsongen april-oktober! Under resten av året är det bättre att välja spanska tomater före de holländska (de spanska tomaterna odlas på friland, eller växthus utan uppvärmning – och de ökade transporterna motsvarar inte belastningen på klimatet från de fossiluppvärmda växthusen i Holland).

Jag äter helst ekologiska tomater och nu har jag också börjat kolla in ursprungsland, för jag vill också vara en god ekomedborgare alltså går de holländska går bort och in med glada klimatsmarta tomater.
Det är inte för alla livsmedel som transporten är den största miljöboven, t.ex kött och mjölk har en annan klimatbelastning.
Jätteintressant och dags att börja plugga in detta på allvar.

Här några bra länkar:
Klimatsmarta matråd och myter om mat och klimat

Hjärtat och maten

Lykopen-tomat-hälsa
 
P.S
Det är med gasade tomater, jovisst gasas de i vissa fall för att mogna snabbare och det ser man på de bleka trista tomaterna att de skördats gröna och sen "mognats på" artificiellt,det gäller även de på kvist så välj röda tomater, ju rödare ju nyttigare. Ät tomatsoppa för då är tomaten som nyttigast.
Förresten, jag läste också att ketchup inte alls är så onyttigt som man påstår, visserligen allt socker men köper man ekologisk ketchup så får i sig en hel del lykopen också, så det så.

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails