fredag 13 november 2009

Comfort food...Coq au Riesling!


Daniel van Ackere,The New York Times

Häromdagen när jag kom hem skulle Lassse laga gryta, ah Coq au vin! Trodde jag!
Men si Lasse halar fram och korkar upp ett vitt vin, en Riesling!
Jag som trodde att här skulle det bjudas på fördrink blev lite snopen, rieslingen skulle hällas i grytan för det var ingen traditionell Coq au vin utan en Coq au Riesling a la Nigella som skulle tillagas denna kväll.

Alla lagar Coq au vin så dags på året, vet inte varför vintern är grytornas tid men gissar att man vill boa in sig i mörkert, varmt och bekvämt och då lagar man något fransk och avancerat långkok.
Så kände ialla fall jag det på åttiotalet då det franska köket kom in i mitt liv. Coq au vin var mycket avancerat och exklusivt för mig, fast så här nästan 30 år senare med många flera timmar vid spisen känns inte Coq au vin varken särskilt avancerat eller ens exklusivt. Det är de facto rustik fransk husmanskost men vad visste jag då som purfärsk tonåring. Cog au vin är trots med allt vatten under broarna fortfarande en lika härlig rätt nu som då.

Min väninna hade just dagen innan berättat om sin Cog au vin som tilllagades till farsdag och räckte även som lunchmat till alla på jobbet på måndagen.

Vår variant med Riesling istället för rött vin och kycklinglår i stället för hel kyckling eller kycklingfilé och trattkantareller som svampvariant blev wow!
Häftigt tycker jag för jag gillar verkligen Coq au vin men denna lite spritsigare variant kommer att bli en favvo.
Vi hade hel bulgur till och färska tomater som fick åka ner i grytan för lite färg strax innan servering.

Tips! laga till den en dag innan för vi åt den dagen efter också och då var den ännu godare.
Jag råkade också kasta i några hela korianderkorn i grytan som jag tappade ur en kryddpåse, mycket lyckad krydda till detta.
Grädde tror jag också skulle tillföra en dimesion. Ska försöka övertala Lasse att prova det till nästa söndagmiddag.

Detta skriver Nigella själv om det här med grädde:
I tend not to add any cream to this first time around but, if I have a small amount left over, I add a little double cream and turn it into a pasta sauce. I like to eat my coq au Riesling as they do in Alsace, with a huge pile of buttered noodles. Whether you add cream or not is entirely up to you.

INGREDIENTS
2 x 15ml tablespoons garlic oil
150g bacon lardons
1 leek, finely sliced
12 boneless, skinless chicken thighs
3 bay leaves
300g oyster mushrooms, torn into strips
1 x 75cl bottle Riesling
double cream (optional)
salt and pepper to taste
1–2 tablespoons chopped fresh dill to serve

Serving Size : Serves 6

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails