tisdag 30 juni 2009

Rena rama dårhuset...


Mastarna tornar upp sig vid bryggorna. I morgon går starten för Gotland Runt.

Det är vad man kan kalla Sandhamn just nu. En bekant till mig som bor mitt i byn sa till mig just idag när min hund passade på att lägga en hög precis framför Dykarn, så du vågar ta dig ner hit till detta dårhus! Nuförtiden behöver man ingen stereo för alla har så stora anläggningar på båtarna så det räcker, synd bara att de inte spelar samma låt och att de håller på till morgonen fortsatte hon.

Det är mullrar rent ut sagt av aktiviteter, massor med seglare och ännu flera turister. Jag hörde en tjej i ett tjejseglargäng säga: Jag avskyr Sandhamn så, vid den här tiden på året!
Jag gick där bakom henne och skickade en tyst tanke, jag håller med dig! Låter det underligt? Kom hit under en race-vecka och känn efter själva.

Just detta året har KSSS koncentrerat alla racen under bara typ en vecka. Med starten Volvo Ocean Race 25 juni sen Sandhamn Race week för att avsluta med Gotland Runt 1-4 juli. Allt detta för att locka till flera seglare. What about alla som bor där, dem är det ingen som tänker på? Vem är det som egentligen äger ön? Jo det är vi som bor här men man kan ju undra över det i bland. Alla som bor på ön är inte med i KSSS.
I morgon är det i allafall Gotland Runt Start, förskjutet några dagar pga Volvo Ocean Racet och det brukar vara ett härligt skådespel.

Jag tog mig ner till bargarn för frukost efter att i ett par dagars tid varit i total solitud.
Vad trodde jag egentligen? Att det skulle bli en stilla frukost med färska mackor och en kopp kaffe. Det blev det men inte av det slaget jag hade väntat mig, de hade inte fått leveranser så det fanns inget pålägg.

Några likadana enslingar som jag satt och sög på en kopp och ett rätt slät macka, min bulle fick jag dessutom byta ut..för..ja skit detsamma.
En familj som tydligt inte mådde så bra på semester var också där, lilla barnet i vagnen sov medan den äldre grinade till synens helt omotiverat, men vad vet väl jag? Mamman var trött och sa, ska du förstöra den här dagen också? Igår grinade du för att du ville åka hem, idag grinar du för att du inte vill åka hem. Pappan ondgjorde sig över "back stabbing swedes, they are all the same" på engelska, rökte och spottade på marken.

Efter en rätt medioker frukost på 90kr, bestående av en macka, bulle, kaffe och fruktdryck lommande jag därifrån rätt besviken, men som sagt vad hade jag trott egentligen?
Hur det var nere i byn? Se själva


Kaos på bryggan när Olliver packar av sina leveranser till näringen, passagerarbåtarna släpper av turister. Alla springer om varandra, kolla in killen rullstolen, lika bra att rulla undan snabbt som ögat.


Litet torghandel, mycket uppskattat av alla! Här handlar man alla färska grönksaker och frukter. I dag avstod jag dock från den gröna sparrisen på 139kr/kg, dvs 70kr för en knippe! Köper hellre ett glas vin för den summan!

Det här är dagens inköp, Levainbröd, Sandhamnslimpa (som på fastlandet har ett annat namn), skagenröra och Brie de Meaux från delin samt avokados och jordgubbar. Vattenmelon har jag också beställt men det får bli senare ikväll.

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails