lördag 6 juni 2009

Du gamla du fria...

De här rosorna förärade min älskling mig igår och jag tycker att de så vackert symboliserar den mångfald av kulturer som vi idag räknar in i svenskheten.



Det som får svenskheten i mitt hjärta att klappa en dag som denna är fiol blandat med dragspel och folkdans.
I dag vill jag som nysvensk dansa yvig folkdans och jag vill vara klädd i en vacker folkdräkt för det jag tycker är det svenskaste som finns. Vackra kvinnor i vackra dräkter.

Jag känner många vackra kvinnor men bara en vacker kvinna, Nena på Gotland som bär folkdräkt regelbundet egentligen nationaldräkten och det hedrar henne. Förmodar att hon häktar i alla hyskorna även denna dag Det är så vackert att jag gör en nigning för henne.

En del kallar folkdräkten för landskapsdräkt, ja det där med folkdräkter är ett virrvarr och för att få någon ordning på en del av begreppen kan det vara kul att veta att landskapsdräkten är något som inte fanns före 1900-talet utan är produkt av det industriella samhället.
Samma sak gäller nationaldräkten, den blå och gula som kom 1903 och var till för att bäras av kvinnor i bygder utan folkdräkt. Det gäller också något som kallas för bygdedräkt, det är också en efterkonstruktion, troligen något som heller inte burits före 1900-talet. Dräkterna kallades för socken och häradsdräkter. I Sörmland finns folkdräkter i 20-25 socknar och härader. Men den vackraste och den jag skulle vilja bära är Mälarbydgdendräkt.

Mälarbygdsdräkten, ibland kallad Mälaröarnas dräkt eller Jädersdräkten.
Framtogs på 1950-talet efter en färgplansch i "Mälarens öar" av R. Dybeck.

Grön yllekjol, rött ylleförkläde, randig väst med skört och snörning, vitt halskläde, röda strumpor och vit huvudduk, som knyts med en hård knut i nacken och att snibbarna ligger under knuten och ändarna hålls ihop bakåt.

Hur som haver det är Sveriges nationaldag i dag, den 5:te i ordningen som vi firar, sedan 2005 då den infördes, då den bytte namn från Svensk flaggans dag till Nationaldag och därmed blev något som bör firas, helgdag som det är och allt. Varför just den 6:de juni, det känns ju konstigt, ingen vet egentligen varför?
Ett av svaren borde väl vara att då antogs regeringsformen, den nya grundlagen, nya Sverige utan Finland.
I år är det också Märkesåret 2009, dvs. uppmärksammandet av de 200år som gått då Sverige förlorade Finland till ryssarna 1809 och svenske kungen Gustav IV Adolf avsattes och fördrevs i landsflykt.

En sak som jag även tänker på speciellt en dag som denna är alla våra nysvenskar.
Jag var på en studentuppvaktning i Tumba förra veckan. Det var en sällsam upplevelse, vi kommer dit med våra blonda kalufser,svenskheten själv alltså och hamnar i vad jag tror är Bagdad. Inte ett blont hår i sikte, bongotrummor, ringdans och salsa, fotbollstutor, bilar på skolgården ja rena rama karnevalen där champagnes sprutades över alla som under bästa F1-seger. Det firades må jag säga, det var en fantastisk upplevelse samtidigt som jag var helt stel av skräckblandad fascination, helt ärligt alltså.
Men va fint, de nya svenska familjerna som verkligen vill anta våra traditioner och med sådan glädje så att det får det att tårars i ögonen.
Jag vill slå ett slag för Nollrasism, Alla Olika Alla Lika och alla andra organisationer som kämpar för att minska främlingsfientligheten.
Jag vill tillägna denna nationaldag för alla dessa som vill bo i vårt vackra land och vara en del av vårt framtida samhälle där alla får plats trots religion och hårfärg och trots nationalromantiken i urgamla folkdräkterna

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails