lördag 13 juni 2009

Råsåpa...

Såpaskura golv!
Att såpa golv är en gammal tradition som nästan glömts bort, dock inte av mig!
Mitt hus krävde såpat golv av mig, jag kunde inte neka.
Huset är ett 1700-tals dalahus återuppbyggt 1947 på Sandön av ingenjör John Henry Sager, ja han som ägde Hamngatan 16.
Huset är alltså ett traditonellt timmerhus i kärnvirke, falurödmålat med dalablå detaljer. Det skiljer sig rätt mycket från de husen som finns lite varstans här i Trouville, sportstugorna som Harald Fyrberg lät uppföra med de försålda tomterna. JH Sager köpte alltså inte konceptet med hus och tomt utan flyttade ett hus från Dalarna. Fyrbergshusen är alla mer eller mindre om och tillbyggda men det finns några ursprungshus kvar från 1940talet.

I mitt hus innan jag renoverade det hade jag ett orginal furugolv, ett sk skurgolv. När jag lät lägga ett nytt golv pratade jag med Kulturhantverkarna och blev övertygad om att det är ett skurgolv jag fortsatt ska ha.
Ett äkta skurgolv är det mest lättskötta man kan tänka sig, man impregnerar det med såpa första gången i två omgångar sedan skuras det med såpa i kallt vatten så fort det är smutsigt, varmt vatten gör golvet grått.

En gång per år eller så om man orkar kan man sedan impregnera det igen. Fördelarna med ett skurgolv är att det med tiden blir väldigft tåligt och skyddat av all såpa och du kan i princip spilla vad som helst, rödvin, blåbär, hallon och det är vara att ta fram ScotchBrighten och skrubba rent utan att behöva var rädd om lacken. När hundarna rusar fram och sätter klorna i golvet är det bara att lägga en våt trasa över repan och golvet "reser" sig.
Sen är det rätt snyggt också med ett furuvitt golv.

Jag behöver kanske inte tillägga att man ska använda en äktasåpa och av god kvalitet utan allt för mycket tillsatser. Det finns ganska många olika sorter, jag köper min såpa hos Kulturhantverkarna och det kostar en bit mer än Grummes 20krs såpa men det är mina golv värda.


Avtäckning av golv!


Det nya furugolvet i bastuhuset!

1 kommentar:

  1. SNYGGT! Bra val! Det blir fint det där!! När kan jag flytt´in? :-) GRATTIS!!!!!!
    Kram från Gååååtlaand

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails