måndag 29 juni 2009

Kallt vitt vin...

Havet ligger lugnt med Grönskär i bakgrunden
Jag tänker på helgen som var, en vän kom förbi och vi satt och bara tjejsnackade i flera timmar mitt på soligaste eftermiddagen med lite kallt vitt vin. Jag tänker på hur mycket man kan njuta av att bara sitta och göra ingenting och bara dricka kallt vitt vin. Det gör jag nästan bara under sommaren...dricker kallt vitt vin alltså.

Pia och jag brukade ha sådana sejourer, det är synd att hon nu bor så långt borta. Vi brukade ta ett glas vin och något gott smått att äta till, sen kanske vi tog en promenad runt området eller så spelade Pia några trudeluttar på sitt keyboard eller kanske blev det en omgång Carcassonne.
Just nu funderar jag på om jag ska ta en bit getost och dricka något gott vitt vin till.
Vi har ju förmånen att ha en delikatessbutik här på ön, så nästan alla utsväningar och önskningar i matväg är möjliga.
Inte för att jag egentligen behöver ta mig ner till byn, eller ens gå utanför tomten på en vecka för mitt kylskåp är välfyllt. Det är faktiskt sällan som det inte finns något att äta i mina kylskåp.

Men nu var det dryck vi pratade om, vad jag skulle vilja ha till den där getosten är en välkyld Pouilly-Fumé, men det vinet har jag inte lyckats komma ihåg att beställa senast jag gjorde en systembolagsbeställning på Westerbergs.

Jag har däremot andra goda viner, t-exen Chablis premier cru av den friska fruktiga varianten, men chardonnay i ära, det är det faktiskt sauvignon-blanc som bäst passar till getost tycker jag, ännu fruktigare och krispigare och jag råkar ha en som är just perfekt till min krämiga getost,
La Gascogne par Alain Brumont Gros Manseng-Sauvignon (nr 2882) 79kr, torrt och jättefriskt, passar inte bara till getosten, utan till rödbetorna också för att inte tala om skagenröran jag åt i går. Det här vinet har varit till mycket glädje under sådana sommarkvällar som denna, prova den!
Hittade förresten en denna trevliga blogg som underhålls av några entusiastiska vin-bloggare.
http://www.billigtvin.blogspot.com/


Systembolaget förresten har också en väldigt bra site, även om Lasse inte tyckte det när han letade efter en viss romsort i beställningslistan häromdagen.
Systembolaget har både mat och dryckesförslag så nu kan alla ha en egen privat sommelier hemma och lyckas hur bra som helst med middagen.

De flesta getostar som finns i våra svenska butiker är mjuka och unga. Dessa smakrika och syrliga ostar passar bra till friska & fruktiga, torra vita viner, allra helst av druvan sauvignon blanc. Det går också bra med ett fruktigt & smakrikt rödvin eller ett veteöl.


Källa: Systembolaget Foto:Gunnar Magnusson


Jag tar min middag på ute i den varma kvällningen, utan Pia, bara med min hund Kelly och min nya vän sädesärlan, Ärtan som jag har döpt henne till, återkommer om henne.
Pia förresten skickade en hälsning från en nedcabbad bil i Rom, ja den kvinnan hon bara roar sig suckade jag avundsjukt från min altan vid ett spegelblankt hav.


Min stig ner till bryggorna i kvällsol

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails