onsdag 10 juni 2009

Att så lite kan betyda så mycket...


Färdigrustad!

I dag kom de till slut, sotarmästarna från Värmdö Sotningsdistrikt och gav sin dom, det blev bifall!
Ja en fjuttig stege på taket fattades för att sotaren inte ska bryta nacken när han sladdar omkring bland tegelpannorna. Men vad gör väl en stege just idag, sotaren tänker jag på i morgon, skorstenen och installationen är ju godkända, HURRRAAA!
Tack till min byggare Svenning som färdigställt min bastu med mästerlig skicklighet.
Det finns ingen ljuvligare känsla än att få dra stickan och vänta på värmen och förbereda bastun i tysthet.
Jag har fått underbara doftdroppar av Tintin, björk, tjära och tall att kasta med vattnet på stenarna.

I kväll kändes bastubadet som en födslorätt, med denna nordan runt knuten var det ännu mer en belöning för all min tålmodiga väntan.
Att sen få känna doften av björkved från Sandhamn, att få elda med Sandhamnsbjörk är så sällsynt att det måste nämnas. Den här björken har jag sparat på i flera år just för detta tillfälle.
Björkveden har jag fått som ”arvode” för jobbet med att bistå de inhyrda arboristerna i deras arbete med byns träd. Just den här björken var en praktbjörk och jag som sann träkramare fick ont i hjärtat när den föll.

Att just den hamnade hos mig var för att de övriga i laget annars hade eldat sina värmepannor med den så enades om att jag skulle få den. Jag har senare handhuggit veden och lagt den på tork.
Andaktigt satt jag och lät den varma ångan och väldoften fylla bastun, provade min träkudden och sen var det dags för bastukorven, öl hoppade jag över denna gång.


Det enda som fattades var basturiset eller saunavihta som det heter på finska. Den ska bestå av björkris och den ska plockas vid midsommar och enligt gammal finsk folktro vid fullmåne för att den då håller längre.
Nä, det sista hittade jag bara på för att ha en god anledning att norpa några kvistar nu när det är fullmåne, för som alla vet är björk ett sällsynt träd på hos oss, men jag vet ett ställe alldeles i närheten, kanske tom hos grannen där det finns ett par björkar, hihi…nä jag tror inte det för jag vet att dessa björkar är uppdriva med kärlek.

Hur man binder basturis:
Plocka raka tunna kvistar, ta en lång tunn kvist till centrumkvisten. Plocka bort småkvistar som spretar och fyll på med kortare och kortare men med jämn topp. Jag gillar mina saunavihtor rätt bulliga och täta.
Knyt ihop med ett snöre eller om man vill vara proffsig, skala av en tunn kvist och använd den som snöre och gör en ögla för att kunna hänga upp den på tork.

Vissa binder även in örter och tom baldersbrå i sitt basturis, för att det ska ännu dofta mer!

Basturiset används för hälsans skull om det är någon som undrar, för blodcirkulationens skull.
I Finland kan man köpa basturis i mataffärens frysdisk bland grönsakerna men det är Finland det.

Jag måste bara lägga in detta från min bror som varit min stora förebild i livet som storebröder är för sina småsyskon!

Hej P
Jag ska väl inte lära dig hur man tillverkar en sådan men vår farfar lärde mig allt om ämnet inklusive vilken typ av björk som går att salta och torka för vinterbruk och framför allt, hur man tillverkar bindningen från en speciell typ av lång björkkvist utan alltför mycket grenar. Jag kan allt om ämnet efter farfar Maunos lektioner på 60-talet.
Betackar mig från att använda en "kulltuuriside" bestående delar av innerslangen från ett cykeldäck, fy fan för sådana nymodigheter, farfar skulle mer eller mindre rotera i graven :-)

1 kommentar:

  1. Nu är det jag som ska säga GRATTIS! Så himla SKÖNT! Trevligt reportage som vanligt! Du kan du bruden! Kommer snart och bastar!
    Stor kram! Vi rings!

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails