tisdag 29 september 2009

Synd om soffliggarna men vi andra då?

Nu blev jag helt plötsligt mer politiskt medveten än normalt men jag kan inte låta bli.

Hur många med mig har inte tyckt att det här med PPM fonder och egna val var ett dåligt system redan från början?
Missuppfatta mig rätt, visst är jag pro för att jag ska välja mina fonder själv och därmed styra min ålderdomsskuta i säker hamn när det är dags men klarar jag av det ens med experthjälp? Jag har för många år sen insett att jag även om jag har någon hum om börsen och aktier sitter jag som ett dumt fån och fattar zip av vilka fonder jag ska välja.
Det finns ca 800 fonder att väja emellan.  Foto: SvD
Jag kan inte ens låtsas att jag vet vilka fonder som ligger rätt i vinden och ger mig guld och gröna skogar om 20-30år. Att sen aktivt välja varje år, gulp!
Var det med alldeles för mycket övertro på att hela svenska folket skulle ha börskurser som sitt största intresse man införde de egna valen?
När jag sedan ser program som Lyxfällan fattar jag att rätt många, törs jag säga merparten av svenska folket har noll koll på ens den närmaste framtiden, vad ska man då säga om ålderdomen, en horisont som inte finns? I detta läget att sitta och glo på börskurser är klar överkurs.

Jag läser i SvD att det är synd om den 2,4 milj soffliggare, dvs 1/3 av svenska folket som inte gjort några val och per automatik hamnat i SjundeAP-fonden och inte tjänat en enda krona på insatt kapital på 8 år tycker jag inte bara att PPM systemet som infördes för 8 år sen är dåligt system, det är ett helt orimligt system.
Ska folk få skylla sig själv? Nä det tycker jag inte!

Nåväl regeringen föreslår lite förändring i form av nya fonder till alla soffliggare, där man har chans att välja risk, förstår att det handlar om sk generationsfonder, ok bra men är det inte 8 år försent?
Borde man inte nu förenkla hela PPM systemet en gång för alla?

Hur det går för mina fina expertrådgivna och aktiva fondval?…törs inte ens tänka på det, fortsätter tillsvidare att vara soffliggare på mitt sätt och kollar på det en annan dag

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails