fredag 25 september 2009

Om skvallersvamp...



Dagens exkursion gav 13 liter gula kantareller och lite rödgul trumpetsvamp.
Det var en härlig och mild dag, inte för varmt inte för kallt lagom med sol så att man inte blev för varm av allt gående.
Även om marken var som var lite för torr, på vissa ställen knastrade det nästan i mossan så fanns det gott om svamp om än lite torra de med.
Vi såg rejält med blek taggsvamp som också är en god svamp men eftersom vi var ute efter att skörda hem de där gula så lät vi dem stå kvar i backen.

Jag har noga studerat teorier om skvallersvampar i svamp forum mm. I dag tänkte jag speciellt kika om jag kunde hitta skvallrande svampar och mja jag kom fram till att jag låter dessa teorier råda för dem som tror på dem.
Vissa säger nämligen att där det finns gullhorn finns det kantareller och andra säger att där det växer röd flugsvamp finns det stensopp. Jag tror i stället på den herren som sade att det kan mycket väl vara så att under vissa växtbetingelser trivs flera sorters svampar på samma plats och att de förekommer tillsammans rent slumpmässigt.
I våra svampmarker växer taggsvamp och gul kantarell ihop och resten av teorierna såg jag inte skymten av.


En präktig och stor gul kantarell, något torr dock


Ett gäng mindre men läckra och fräscha


De är inte så lätta att upptäcka i det gula lövtäcket, nu är bilden desstuom lite suddig.



Ett fint gäng rödgula trumpetsvampar, dem hittar man i fuktig gräsig eller mossig mark runt kärrkanter.


Några super fina rödgula trumpetsvampar, tyvärr råkade jag knäcka den största innan jag hann ta bilden.

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails