måndag 28 september 2009

Oväntad middag...


Jag är inte den som brukar veckoplanera mina middagar och inköp och jag ska inte börja med det nu heller.
Jag brukar däremot säga att när man är två som är så förvirrade när det gäller vissa saker som jag och min sambo är det tur att man kan hålla fokus på andra saker, det är bara synd att vi har samma förvirrringsområden.

I dag hade vi bestämt att vi skulle rensa alla de där svamparna som vi plockade häromdagen samt koka i hop 14kg äppelmos bara så där innan middagen, vill man så kan man brukar min sambo säga.
Till middagen hade vi faktiskt redan innan frukost bestämt att vi skulle grilla älghamburgare a lá Klötzke från Nyhetsmorgonen.
Fantastiskt det skulle bli så gott, Lasse tog ut en portion älgfärs ur frysen och tillbehören inhandlas innan vi satte igång med allt stök i köket
När jag sedan mitt i koket och förvällnigen under kvällen lyfte upp den upptinade färsen, tyckte nog det var en snål påse för ens två hamburgare, såg jag att det inte alls innehöll färs.
Nä för det var två fina rådjursfiléer!

Livet är fullt av överraskningar, inget måndagsmys med inga hamburgare alltså, utan höstig måndagslyx med ädelt kött.
Lasse åkte således  snabbt ner till stan igen, systemet för ett gott vin och ingredienser för grillingen.

Resultatet!
Huvudrätt:
Grilladebaconlindad rådjursfilé med färska örter, råstekt potatis och svampröra

Dessert:
Som grädde på moset fanns himmelsk äppelpaj kvar sedan söndagsmiddagen.

Livet är rättvist!

1 kommentar:

  1. Oj, vilken måltid. En läckerhet i största bemärkelse kan man väl säga om denna feast.

    Min upplevelse av dig, kära vännina är att du har konsten att skapa något vackert av allt. Du har en inre känsla och kunskap - just att skapa. Jag håller med dig att livet är fullt av överaskningar. Som ett exempel vill jag dela med dig om följande:

    När jag kom hem från Gotland igår kväll efter en underbar helg stod det en så vacker kruka med en underbar variation av höstens blommor och växter. En underbar kruka. Utanför min dörr - ingen note med.
    Först slog det mig att föreningen kanske hade gjort så i alla portuppgångar men detta var inte fallet.

    Nu till min poäng: livet är fullt med överraskningar eftersom jag har under hela helgen fått uppleva med mina egna ögon så vackra blommer, växter på Gotland. Något likande denna kruka a la njutning som jag såg samtidigt som drömde för mig själv "jag skulle vilja ha en sådan kruka - hemma" - Vem har ställt den där??

    Något att försöka göra som en påminnelse för mig själv när det inte känns så bra (typ en lite tuff dag)att livet är ju fyllt av överraskiningar just som denna.
    Postiva vackra överraskningar........

    Life has something to show, teach, me, you and everyone else to make us all to be a better person with more knowledge - everyday - if you let it - right.

    Whom???

    KRAMAR,

    HG

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails