torsdag 3 september 2009

Beautiful morning...


I morse var vi ute och plockade björnbär till frukost!
Min förmodade svininfluensa börjar klinga av och jag känner mig piggast denna vecka.
Ja nu vet jag inte om det är svininfluensa men som det sägs, att alla som blir sjuka i något influensaliknande har influensa A/H1N1 för det finns bara en sorts influensa åt gången.
Sen kan man ha svininfluensa mer eller mindre vad det nu innebär? En lindrig form, så kanske har jag haft det utan att veta om det. Jag har inte haft feber, det har jag aldrig utom när jag är allvarligt dödsjuk, jag är ingen febrig typ helt enkelt, men grymt ont i halsen och huvudvärk, that´s it, så svininfluensa eller inte, that is the question!

I går lyssnade jag på ett radioprogram som behandlade just influensasymptomen och en massa förståsigpåare var närvarande, socialstyrelsen, immunologer, läkare osv som svarade på lyssnarfrågor.
Jag blev riktigt upprörd, för de råd som folk får när de blir sjuka verkar ju vara zip, zero noll.
En kvinna 36år gammal just nu sjuk in A/h1N1 som hade skött sig enligt regelboken, ringt sjukvårdupplysningen och blivit ombedd att stanna hemma för att andra inte skulle smittas, inga läkemedel eller lindring, hon fick inte ens komma för att träffa läkare när hon fick 40graders feber och andningssvårigheter.
Sedan säger man i radioprogrammet att Tamiflu är verkningslöst om det inte ges inom 48timmar. Den sjuka kvinnan anmälde sig inom tidsramen men blev nekad. Sedan var det en man som uppenbarligen var i två av de riskgrupper som ska prioriteras, diabetes och astma, inte heller han togs emot och fick hjälp.
Att sedan vara stöddig och säga att ´Nä vi har ingen överbelastning i sjukvårdsköerna!´
Hähä, inte undra på det när man vägrar att ta emot de sjuka!

Sedan föjde en lång radda av bortförklaringar och svammel från deltagarna i radioprogrammet precis som under Tsunamikatastrofen.
Jag blir så förbannad, hur lång tid har man inte haft på sig att hantera den här frågan? . Ändå står hela samlade sjukvårdkåren handfallna, skiträdda och vägrar ge sjuka människor hjälp.
Det går bara inte att hitta någon som vill ta komando i Sverige

Men är det inte så typiskt Sverige??? A/H1N1 kommer att skörda dödsoffer, det är jag övertygad om. Experterna tror på ett 50-tal dödsfall i Sverige. Hua...det är ju alldeles för många pga en influensa.

I alla fall jag är så gott som ok nu och hoppas att jag har fått antikroppar (vilket man inte vet utan test och något test får man heller inte. )
Så alla där ute som blir förkylda, var rädda om er, bums i säng med ingefära och honung.
Ju mer virus ni utsätter er för desto svårare influensa så är det sagt från dem som vet något.


Dagens blommor vill jag dela med mig till alla medmänniskor.
De här fick jag av Lasse igår av ingen anledning, kanske bara för att jag är jag!

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails