torsdag 24 september 2009

Nattknappen-en bra grej!


Jag fick ett mail från en av mina vänner, hon tipsade om Nattknappen i Stockholm en jourtelefon för otrygga nattvandrare, rätt och slätt en kompis-på-vägen när du är ute och går på på nätterna på ställen där du känner dig osäker.
Det jublar jag för!

Trygghetsskapande åtgärder är en brist i dagens våldsutsatta värld och detta är välkommet. Supersnyggt tänkt tycker jag och anammar detta bums, jag som inte gått hem från Stureplan de senaste 10 åren efter att ha blivit förföljd en gång. I och för sig kommer jag nog inte att gå hem fortsättningsvis heller utan tar en taxi även om chafförerna ofta snear ur när de märker hur kort bit det är.

Nu finns det  alltså ett telefonnummer man kan ringa om man är ute och går och vill ha sällskap i luren medan man går. Man ringer alltså inte om man blivit attackerad, då ringer man polisen direkt utan när man känner obehag och ingen kompis finns tillgänglig att ringa.
Fredagar och lördagar mellan 23.00 och 04.00 svarar volontärer i telefon hos polisen på nummmer 08–50 44 66 66. Invånare i hela Stockholms län är välkomna att ringa.

Vidarebefordra detta till alla kvinnor du känner och inte minst era barn, och knappa in numret i din mobil!

Nattknappen, polisens jourtelefon
Telnr. 08-50 44 66 66

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails