söndag 27 september 2009

Ny konst..



Jag i en "Muchamålning" a la 2009



Idag kom Lasses son Johan på huxflux-middag. Efter middagen satt vi och lekte med datorerna. Johan visade hur man lätt morphar foton, vi höll på att skratta ihjäl oss. När han hade gått var jag tvungen att testa själv och kunde inte motstå frestelsen att använda dagens fototeknik och morpha mig själv tillbaka till förra seklets början.

När jag var liten var jag barnsligt förtjust i gamla romantiserade affischer från 1800-talets sista år.
Tjecken Alfonso Mucha var en känd affischkonstnär som målade många sådana affischer som jag hade på mina väggar på 70-talet.

Muchas konst utmärks av linjeeffekter som likt de hos Carl Larsson betonar bildens tvådimensionella natur. Mucha kombinerar dessa med den elegans och symmetri. Jämfört med många andra jugendkonstnärer är Muchas konst mondän, lättsam och vacker.                 Wikipedia

Jag tog några foton på mig själv bara för stilla nyfikenheten på hur Mucha möjligen hade framställt mig om han levt och jag hade fått ynnesten att få bli avbildad av honom.

Stilen var romantisk och sirlig, Jugend, Modernismen, Liberty Style eller Art Nouveau som jag hellre vill kalla den stilarten. Det var en relativt kort period och 1880-1910 ungefär och det var heller ingen enhetlig stil utan snarare ett stiluttryck men det kom fram massor med vackert konsthantverk, arkitektur, design och grafik som står sig än i dag.

I Paris hittar man fortfarande mycket Art Nouveau i arkitektur och konst som t.ex Metroskytar.


 

En "Muchamålning" från ett foto taget i går.

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails