söndag 27 september 2009

Höstgöra...


När hösten gör sig påmind känner i alla fall jag att jag vill boa in, laga goda höstmiddagar och ta tillvara på hösten bär och frukter.
Nu har turen kommit till äpplena, vi har varit på självplock på Åsby Säteri plockat äpplen för att göra mos på, vår favorit blev oljeäpplet.
Det är ett ömtåligt äpple, lika ömtåligt som Transparente Blance. Det kallas också för Sörmlandsäpple och Åkerö smultronäpple och Claestorps oljeäpple. Frukten är medelstor, bottenfärgen blekt gulgrön på solsidan blekröd täckfärg i strimmor eller prickar. Saftig och med god smak, faktiskt det godaste äpplet jag ätit. Andra sorter som vi föll för var Melon, ett vinteräpple sorten har gått under flera namn som Klockäpple, Långäpple och Citronäpple. Frukten är medelstor och valsformig. Grundfärg ljusgrön till gulvit med täckfärg i strimmor. Smaken söt med svag syra.


Här står jag och plockar Grågylling


Lasse plockar oljeäpplen. De måste plockas för hand eftersom de är så ömtåliga.



Del av äppelträdgården på Åsby Säteri



Äppelplockarstationen med ett stegar och äppelplockare.



Här väger vi in min kompott av äpplen

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails