onsdag 30 september 2009

Höstligt nöje...



Skogens svarta guld, den svarta trumpetsvampen!


Den ser kanske inte så aptitretande ut där den växer i backen och vid första åsynen är det lätt att bara gå förbi om man ens ser den. Men om man hittar den ska man verkligen inte göra det, att gå förbi den alltså. När jag hittar den blir jag fullständigt exalterad och jublar högt, så högt att alla vilda djur flyr hals över huvudet och jaktlaget nog skulle halstra mig levande om de visste att en vettvilling tjutit bort allt viltet.

Jag glömmer tid och rum när jag ser dessa härligheter, en mycket god kryddig matsvamp tom bättre än den gula kantarellen.


I kväll tog vi en tur ut i skogen precis utanför tomten med hundarna, förra året hittade vi inga svampar alls även om Lasse vet var de finns och har öga för dessa, men kanske vi var lite för sent ute, vad vet jag?

Svart trumpetsvamp växer bland hassel, bok eller ek, men man kan också hitta den i mossiga örtrika barrskogar som i vårt fall. Just nu växte den under avverkade halvförmultnade grenar, under torra svartnade fjolårslöv och i gräs. Ja det är ju lätt att förstå att de inte är så lätta hitta även om man har ett tränat öga, speciellt när det börjar skymma ute, men vi hade tur.
Vi hittade mycket så det var lätt att fylla korgen.

Det fanns även en hel del trattkantareller i vår promenadskog, jag såg ett gäng gråkantareller men lät bli att ta dem eftersom man av hänsyn till artens sällsynthet inte ska plocka dem.

Fast jag kan förstås inte förstå varför man inte ska ta den för det är ju bara fruktkropparna vi plockar när vi plockar svamp. Själva svampen blir kvar i backen som ett trådnät det sk mycelet, små ljusa trådar som breder ut sig under det översta marklagret och som vid rätt tid på året och vid rätt väder gör en fruktkropp. Det som vi kallar svampen.
Men lydig som jag är låter jag gråkantarellen stå kvar i backen.

Däremot kommer jag snart att tillaga denna rätt:


Fjärilspasta med kyckling och svart trumpetsvamp

Ingredienser

4 kycklingfiléer
80 g färsk svart trumpetsvamp
2 msk smör
1 purjolök
salt och malen vitpeppar
4 portioner fjärilspasta


Foto: Tv4

Sås:
2 1/2 msk smör
2 1/2 msk vetemjöl
4 dl kycklingbuljong
1 dl grädde
20 tsk torkad svart trumpetsvamp
salt och malen vitpeppar

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails