måndag 7 september 2009

940 km från Stockholm...



Längs inlandsbanan ligger Sorsele, en liten västerbottnisk kommun. Vad de som bor här lever av vet jag inte men  att de tänker på sina medmänniskor och barn som har det svårt vet jag för de är givmildast i Sverige med bidrag, det läste jag efter Världensbarngalan i vintras.
Sorseletrakten drar varje år många fiskare för fisksporten är stor häruppe, därför har även jag börjat odla mitt flugfiske. Det finns fantastiska forsar och tjärn att botanisera bland.

Vi som har en sportstuga i gränslandet mellan Malå och Sorsele trivs bra med Sorsele och åker oftast dit när vi behöver något.
Även om Sorsele är litet så tycks allt finnas där. Vår favoritaffär, Järnia har verkligen allt, det är sällan vi går bet på något, allt från hundben till specialjärn hittar man där. Det vi ofta saknar söderut är reservdelar men på Järnia kan du bygga en fyrhjuling från noll om känner du för det.
Inte för att vi avviker speciellt från mängden, det finns andra som utseendemässigt gör det mer, så får vi ibland långa blickar speciellt från den äldre ortsbefolkningen, men alla som vet hur det är att bo i en liten bygd vet att man håller koll på de som till vardags inte hör hemma där men som synts mer än en gång.
Jag skulle tippa att även om vi inte känner till så många finns det många som känner till oss, de där sörlänningarna som köpte hanses hus ni vet, där vid älven i Racknäs/Storbränna. Det finns inte så mycket folk här och många är ju dessutom släkt och ingifta med varandra så man får passa sig för vad man gör så att man inte får onda ögat på sig.
Jag kan ju i alla fall trösta mig med att Lasse redan första halvåret fick omdömmet som en duktiger kärl från Malåfolket.
Vi trivs även bra med folket här, som är hjälpsamma, trevliga och pratiga, tvärtemot vad man vill få alla söder om Sundsvall att tro. Men vi som båda är födda i Norrland resp Lappland har inga förutfattade meningar, vi vet ju hur det faktiskt står till med folk här uppe.


Som sagts tidigare finns här även hämtmat, god hämtmat. Den här husvagnen känns långt i från Thailand men den står där ändock i ur och skur. Förut stod den parkerad vid Bilisten-macken och lite upprörd hann jag bli innan jag hittade den åter, nu uppställd vid turistbyrån 50m bort.

Vykorten från Thailand kändes värmande  denna dag då termometern visade 9 grader.

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails