onsdag 16 september 2009

Svamp och sånt....

Välvuxen trattkantarell
Våra grannar kom hem med en hel hink trattisar i helgen så vi bestämde oss för att göra ett försök.
Det är mycket lättare att urskilja gula kantareller än trattkantareller.
Även om vi tyckte att växtbetingelserna för kantarell var de allra bästa fick vi gå både länge och väl innan vi hittade några men när vi väl hittade dem stod de som små soldater givakt i stora arméer. Även om det är plottrigt att plocka dem blev i alla fall jag glad när jag fick dem i synfältet.
Det som är så fint med trattkantarellerna är att de är så lätta att efterarbeta, rensar man dem i redan i skogen är det bara att lägga ut på tork, till skillnad mot de gula som tar tre gånger så lång tid vid efterarbete som vid plockning.
Jag är verkligen ingen svampexpert och jag plockar inte sorter som jag inte är säker på men några grova riktlinjer är bra känna till, inga förväxlingssvampar till kantarellen är giftiga. Svampar med bruna skivor ska man akta sig för, de är nästan alla mycket giftiga, allt som heter spindling aktar jag mig också för.
Jag har slutat att bära med mig svampbok ut i skogen, det är lättare att ta med en svamp hem och kolla upp i http://www.svampguiden.com/. Där finns även ett jättebra forum att ställa frågor och ladda upp bilder i som jag varmt rekommenderar. Många svampkunniga människor deltar i det och är frikostiga med förklaringar.
Att hitta marker som är lämplig för att ge sig ut i att leta är marigare, men har man som jag en Lasse som ständigt är ute och kan skog så har man en gräddfil.
Hursom, kantarell hittar man i gräsiga glesa björkdungar, skogstigar och vägar och stenblock övervuxen med mossa och i mossiga skogssluttningar. I rena tallskogar hittar man dem sällan.

 
Trattkantarellerna är välkamouflerade i vår skog.
En hög trattisar som Lasse plockade
En stor KarJohan stod i ensam majestät i mossan. Förmodligen anfrätt så den fick stå kvar.
Likaså denna stolta fjällskivling om än lite solkig. Även den fick stå kvar i backen.
Denna manshöga myrstack var det största jag någonsin har sett, på vägarna som var rena rama 10 filiga motorvägar var det rusning. Mycket imponerande!
Undrar hur många myror som bor i detta samhälle, 1 miljard?

2 kommentarer:

  1. Testa att gå upp på bergshällar med lavar och mossa. Där finns kantarellerna som inga "kantarellplockare" hittat. Alltså de som bara plockar gulingar.
    http://bomanskassar.wordpress.com

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset, skall givetvis testa!

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails