fredag 2 januari 2009

The day earth stood still…

Det är en film som jag såg alldeles nyss.
En för människan övermäktig rymdvarelse kommer till jorden för att utplåna befolkningen för att vi är så dumma. Filmen var knappt se värd men….Keanu Reeves! Är alltid Keanu Reeves! Ungefär som korv med bröd, rätt ointressant men alla gillar det ändå. Sen är han ju snygg att titta på.

Igår var en dag då kanske inte jorden men tiden stod still. Själva livet liksom stod stilla och tyst hämtade andan. Gick på tomgång som för ett samla kraft för en ny start den där första dagen på året.
Jag själv vaknade med en onormal klarhet. Jag brukar vara otroligt trött nyårsdagen.
För Lasses skull skulle det bli det en lugn kväll. Efter att först ha tampats med en segdragen förkylning veckorna innan jul och sedan med en sprucken tand och till sist en totalt utmattande kräksjuka mitt i julhelgen var Lasse rätt medtagen. Jag för min del mådde bra hela helgen långt från jäktet, hade endast kontakt med ett fåtal personer.

För att göra nyårsafton så nöjsam som möjligt var vi först ute och köpte ett PC spel som vi skrattade, så vi storknade i alla fall jag.
Sen var det dags att pigga upp även Lasse. Slug som jag är, förrädiska drinkar skulle det bli. Tänkte att jag borde kanske ha några färdigheter kvar efter min tid som drink blandande party prinsessa. Min förra pojkvän som var bartender, lärde ut några schyssta knep så ett tag var jag riktigt avancerad med shots. Världsberömda i min krets.
I somras gav Nisse som inflyttningspresent till Sven min variant av Cosmopolitan, till alla med mig som bartender. Cosmolitan kallar jag dem..det är lättare att uttala efter att man druckit ett par sådana. Min cosmolitan skakade loss hela kalaset, jag lovar! Kan någon skaka Cosmo så är det jag, utan skryt. Nåja det tyckte i alla fall Lasse denna nyårskväll.
Efter B-52or och fruktdrinkar tripptrapp…var Lasses hängighet som bortblåst. Han for studsande och leende till köket, lagade den mest utsökta gratinerade hummer och älgfilé för oss.

Massor med champagne och ett par cigarrer senare var det dags för tolvslaget. Där ute träffade vi grannarna och fortsatte rakt in till dem. 5-6 timmar (lite oklart) senare i sällskapet Paula och Johan, dessa unga intelligenta, duktiga och otroligt trevliga grannar och deras gäster stapplande Lasse och jag de få stegen hem till sängen. Det var den lindrigaste hemfärden från ett nyårsfirade i hela mitt liv. Jag hade garanterat kunnat dra mig hem mha hörntänderna om det hade behövts. Jag gör vågen!

Dagen efter blev alltså en stilla stilla dag. Vi vaknade sent på förmiddagen. Lite skamsen över att ha stjälpt i min älskling dessa drinkar tidigare, servade jag honom nu en Ipren. Efter ett par timmars funderade om vad vi skulle äta, bestämde vi oss för att rota i frysen. Hamburgare, orkade tom göra en hemmagjord dressing. Som sagt mycket ovanlig företeelse för att vara min 1a jan. Medan vi sedan bläddrade i TV tidningen efter en bra film slog paltkoman in och vi lyckades i somna i 5 timmar till. Nu kommer vi aldrig att lyckas somna igen sa vi men klockan ett sov vi som tutor igen.

Lasse sade efter att endast orkat plocka ett par glas ur diskmaskinen för att sedan försiktigt fråga efter glassdesserten som jag utlovat att nu hade han ansträngt sig till det yttersta och detta var allt vad han mäktade med en dag som denna.


Visst är det okej att ha en stilla dag, en livsgivande stilla dag, fånga dagen och leva i nuet!
Idag har vi promenad i den frusna skogen i minus 10 grader och låtit solens ljusa strålar sticka oss i ögonen. Ett sådant härligt komplement till dagen innan.
Det borde alla ha råd att unna sig!

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails