söndag 4 januari 2009

17 grader kallt!

Frusen tuja!

I dag knastrar det under fötterna och kylan tränger sig obarmhärtigt in i hjärnan, så att det liksom känns att synapserna inte riktigt hittar varandra. Allt går på något sätt i slow motion.

Men ändå måste vi ut för att hämta lite naturligt d-vitamin som komplement till det artificiella som slinker ner i strupen varje dag så här års. Man ska ta det med kalcium har jag fått lära mig.

Lasse har åkt till Västerås för att röka cigarr! De har en sk söndagsherf då inbjudna herrar, kamrater träffas för att puffa en eller två cigarrer av god kvalitet. Jag brukar inte fundera så mycket på det, men förstår att träffas för att utbyta erfarenheter och diskutera kvaliteter är en viktig del av själva puffandet.

Lasse fixade tjejfilmer åt mig, "Den andra systern Boleyn" mfl som sysselsättning men jag hittade en annan sysselsättning.

Jag bestämde mig för att göra storkok på italiensk köttfärssås!
Lasse tittade lite konstigt på mig men sa inget, när jag sade att nu ska vi ut o köpa köttfärs, flera kilo! Vi brukar oftast anpassa matlagningen efter vad som finns i frysen av vilt och svamp. Det är otroligt lyxigt att ha den förmånen men ibland är det är skönt att bara göra något jätteenkelt och jättegott som köttfärssås. Sås som man kan frysa in och använda till allt möjligt och till många.

Annandagen var jag hos Magnus och Lotta på ön och blev bjuden på en fantastisk proffsig mästerchef sås. Jag blev helt salig och har inte glömt den såsen sen dess. Idag känner mig nu hågad att försöka mig på att kopiera den samma.

Magnus och Lotta är ett par som lagar mycket god mat. De är det där paret med luciatåget! Magnus som är uppvuxen i krogvärlden har en massa erfarenhet och roliga historier att berätta. Lite kuriosa, Magnus pappa drev i många herrans år restaurang Bino på Artillerigatan, jag bodde granne där 10år, så det var förstås mitt stamlokus. Hans pappa införde pommes fritesen på bredfront i Sverige. Han hade en liten lokal bredvid restaurangen alldeles bredvid Riddarbageriet idag där hans pommes frites-man satt i ett rostfritt rum och skar pommes frites för glatta livet hela dagarna. Flera ton som sedan levererades till Rich och andra!

Nåja den här såsen skall ha rotselleri och mängder med färska aromatiska örter, jag har haft i flera krukor, massor med vitlök och rödvin, sen ska den puttra i flera timmar enligt Magnus. Ja han borde veta, han är inte bara född i krogbranschen, han har drivit Annorlunda catering också i en herrans massa år med sin bror. Jag vet att jag kan lita på Magnus och Lotta i köket till fullo.
Hur min sås blir… ja det visar sig men jag kan tala om att det doftar värsta italienska trattorian i hela huset!
Hundarna ligger längtande på köksmattan och jag blir riktigt hungrig!

Snökristaller som frusit fast på rutan!

Det syns att det snöar om man tittar på bakgrunden bakom huset

Gjutjärnsdörrmatta under och över snö!

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails