tisdag 13 januari 2009

Frukost i eget zoo!

Unga rådjursbockar utanför köksfönstert 13 jan

Egentligen behöver jag inte morgon TV och allt elände om krig och varsel som regnar över oss så fort vi öppnar ögonen. När skogen börjar precis utanför köksfönstret är det skönare att drömma sig in i Snövits värld.
Man behöver bara rikta blicken utåt och njuta av fågel och djurlivet från frukostbordet.

Förutom det myller av talgoxar, blåmesar, finkar, nötskrikor och koltrastar mfl som festar vid fågelbordet och fröautomaten kommer även räven och rådjuren och mumsar på frallorna och grönsakerna som finns serverade till frukost.

Jag har alltid trott att om man en gång börjar mata fåglar vid sitt hus måste man fortsatta annars dör de. Men den villfarelsen tog en ornitolog ur mig häromdagen. Läste en bra artikel om vintermatning av vildfåglar i lokaltidningen. Fåglarna är inte alls så trogna oss som vi tror utan är det slut på maten på ett ställe tar de sig vidare till andra bättre ställen. Men de förlorar viktig energi på att flyga till tomt matbord så man ska gärna fortsätta genom hela vintern från nov-mars.
Innan och efter det finns normalt mat i naturen för dem att finna. Likaså fick jag mig till livs att den vackra havreneken som jag brukar sätta ut inte alls smakar de flesta av våra fåglar, endast finkar, gulsparvar, domherrar, fasaner och duvor.
Dessutom finns inte så mycket fett i dem utan protein och är svåra att ta sig in i. Så skippa havren och satsa på feta frön, talg, kokosfett och ister istället.


Domherrar, koltrastar och finkar tycker dessutom att äta äpplen och att äta på marken medan andra fåglar gillar att picka magen full vid bord.
Om man glömmer att slänga ut frön och nötter på marken är det ingen större fara, jag har sett att andra fåglarna skvätter ner frön o sådant, havre som de inte äter ner till marken.

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails