lördag 17 januari 2009

...och jag rekommenderar!

Jag läste en artikel häromdagen om den kvinna som drabbats av en allvarlig sjukdom över en natt och det tog henne fyra år att komma tillbaka. Låter som en klassisk ”gå in i väggen” i mina öron men hursomhelst hon hade läst en bok av Bengt Stern som heter Att må dåligt är en bra början. Sen gick hon kursen ”Möt dig själv” på Mullingstorp. Good for her tänkte jag, många skulle behöva göra samma resa.
Kom att tänka på alla böcker jag läst om personlig utveckling och hälsa. De flesta kommer jag inte ens ihåg för jag blir oftast beskviken när jag läser den här sortens psykologiserande litteratur. Böckerna utlovar guld och gröna skogar och meningen med livet men när man väl först betalat dyra pengar för boken och den sen slutar i tomma intet blir i alla fall jag lite så där som efter en usel film öhh..vaddå? Man känner sig dum för att spenderad tid och pengar och lurad för att den inte gav ett smack. Där finns ingen meningen med livet att finna, det fattar ju vem som helst så varför ens utlova det? På sin höjd några korkade råd..som t.ex om du joggar 2-3 gånger i veckan slipper du depressionen. Yes jättekul och thank you for nothing! Samma sak med amerikansk litteratur, kommer precis ihåg boken ”The Secret” , en i mina ögon nästan löjlig svammelbok om att allt löser sig bara du ber om det. Jag läste den med nyfikenhet till kapitlet om att alla kunde bli rika bara man bad om det. Sen förlorade den mig. Någon slags talang för att tjäna pengar nämndes inte.

Hittade denna nya bok på nätet ”Hur motiverar du dig själv när allt suger”, pris 309kr utgiven 2008-12-08.
Den utlovar i korthet.
Det finns alltid en risk att den här typen av böcker blir flummiga eller klämkäcka, men du som känner oss vet ju att vi inte släpper flum över tröskeln här. Här är en del av vad du får hjälp med:

  • 8 sätt att slippa sju "blå måndagar"
  • 5 extremt lätta sätt att hitta tillbaka till lusten igen
  • 3 orsaker till varför vi förlorar motivationen ibland
  • 11 frågor till dig som saknar motivationslust
  • 6 viktiga steg för att väcka motivationslusten i dig till liv
  • 10 supereffektiva sätt att få saker och ting gjorda
  • 41 snabba tips för att motivera dig själv
  • Grattis, meningen med livet är avslöjad!
  • …och massor av andra upplyftande råd, spännande och tänkvärda tankar som hjälper dig att förändra och förbättra din tillvaro.

Den boken kommer jag genast att läsa, inte!

Nu är jag inte alls den typen som fnyser åt själslig utveckling, det vet alla som känner mig. Så om någon mot förmodan skulle be mig om råd att hitta en bra bok i ämnet psykoterapi skulle jag vilja rekommendera två som jag tycker ger något att bita i.
Den ena handlar om hur vi förhåller oss till andra människor och hur vi lär oss själva om oss själva genom det.
Jag läste för ett par år sedan boken Konsten att vara snäll av Stefan Einhorn.
Tänkte att jag kunde få några goda insikter om snällhet. Först blev igen besviken för att jag inte tyckte den kom med något nytt men sen när jag funderat några varv kom jag på mig själv att jag börjat tänka efter hur jag hanterar vardagen, mitt förhållningssätt mig själv och människor i min omgivning familj, vänner och okända.
Så här säger Stefan Einhorn själv. "För mig är en snäll människa en individ som lever med etiken i sitt hjärta. En snäll människa bär i sitt medvetande ständigt med sig omtanken om sin medmänniska."
Stefan Einhorn menar att snällhet är den viktigaste enskilda framgångsfaktorn i våra liv. Om vi strävar efter att vara snälla mot andra så kan vi helt enkelt inte undvika att också göra gott för oss själva.
Att läsa Stefan Einhorns böcker, det finns en till i ämnet som heter Medmänniksor är att hjälpa sig själv att bli en bättre medmänniska.

Den andra boken som är mitt uppslagsverk och heter Ju mindre du gör desto mer får du gjort.
Den finske författaren och terapeuten Tommy Hellsten har skrivit flera bra böcker i ämnet men den här tycker jag bäst om. Den hittar man oftast under Andlighet, kristen andlighet.
Inte för att jag är överdrivet religiös men denne kloke man har vänt på en del motvilja hos mig med att klä den pekpinneaktiga kristna tron i ny retorik för att på så sätt hämta kraft ur dess rikedom och han lyckas. Låter flummigt men på ren svenska, boken vill visa oss att livet är fullt av paradoxer, att genom svaghet kommer styrkan, att vi ska befria oss från gamla föreställningar och öka medvetenheten om hur barndomsupplevelser, föräldrar, besvikelser och förluster påverkar oss - och samtidigt utmana oss att våga förändras.

Här ett exempel om att släppa gamla föreställningar
– Vi har skapat en kronisk brådska där tiden inte räcker till för allt vi tror att vi behöver. Vi hamnar i ett ekorrhjul där vi tror att vi måste springa för att det snurrar. Men ett ekorrhjul har ingen motor, det snurrar för att vi springer. Vi jagar vårt människovärde i stället för att se att det finns där om vi stannar upp. Det är viktigt att inse att vi inte drabbas av brådska utan att vi skapar den för att inte behöva konfronteras med oss själva och vår inre tomhet.
Den insikten ger oss ett val, menar Tommy Hellsten. Men det krävs mod att våga välja bort och bryta med den rådande livsstilen.

Den här boken är nog inte gjord för sträckläsning hur mycket man än vill. Ett par rader säger så mycket och en endaste mening kan ta flera dagar att ta in. Jag var tvungen att sätta gula och röda lappar på ställen för att hitta tillbaka till alla visheter. Men när det sitter känner man sig på något sätt befriad, ja nästan som att bli frälst. Kanske det är vad han försöker att förklara med rikedomen i den kristna tron.
Här finns en klokhet som väcker många tankar precis som i Konsten att vara snäll.

Båda författaren skriver om olika relationer och vårt förhållningsätt till oss själva genom iakttagelser som är lätta att känna igen men som vi oftast inte analyserar till vardags.

Till sist en dikt som jag älskar som också finns med i boken Konsten att vara snäll


"Det händer men sällan
att en av oss verkligen ser den andre:
ett ögonblick visar sig en människa
som på ett fotografi men klarare
och i bakgrunden
någonting som är större än hans skugga."
Tomas Tranströmer Galleriet ur Sanningsbarriären, 1978

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails