måndag 22 februari 2010

Underbara blomman...


När man ger blommor vill man ofta förmedla något, jag älskar dig, krya på dig, grattis på födelsedagen, farväl och lycka till eller farväl vi kommer att sakna dig.
Vi köper blommor til oss själva för att vi vill känna glädje, njuta av pryda hemmet eller bara av att titta på blomman.
I går köpte vi blommor för förmedla oss själva lite gjädje och avleda våra tankar från trafikkaos, snöskottning, ryggskott, djuren som svälter speciellt rådjuren, alla vildkatter som inte hittat in någonstans, fåglarna som fryser ihjäl och att man nästan inte kan vara ute för att det är så kallt.  Det är åter -15 till -20.
Vi köpte blommor för att inspirera oss att tänka på fågelkvitter och våren.

Vi köpte färglada krukväxter som ersättning för de mångåriga krukväxterna som dukat under i all sköns sjukdomar denna vinter. Det blev engelska pelargoner av finaste slag.

Visst finns det fantastiska plantskolor som Zeta Trädgård i Kungens Kurva och Löta Handelsträdgård i Ärla, Sörmland som man kan förlora sig i fullständigt, problemet är bara att de är så säsongsberoendet. Men det finns ett växthus i Eskilstuna, Växtriket som har öppet året runt och som är värd en omväg, det ligger i utkanten av stan.
Växtriket har fina och prisvärda blommor, krukväxter, krukor i för alla smaker, ljus och dekorationer för heminredning under hela året som de också lyckas förnya hela tiden, inget känns gammalt och trist.
När det är säsong för vissa typer av växter presenterar Växtriket dem på ett fint sätt med prisrabatter så att man verkligen känner sig glad till mods. Det finns naturligtvis många växthus som är fina men få som ger fluffiga känslor när man kliver in.
Vi brukar åka till Växtriket lite då och då för att låta oss inspireras.


Angående fluffiga känslor så måste jag nu ta upp Plantagen också. Plantagen fluffiga känslor, not!
Visst händer det att jag slinker in på Plantagen men Plantagen är så ocharmigt och vitsen med att besöka ett växthus är ju att bli charmad...säg det med blommor...var det väl?
Vidare så är kvaliteten hos dem ibland att frågasätta. Jag köpte för några år sen 15 rosenbuskar a 150kr/st och 4 av dem klarade inte ett år, det är 25% dåliga varor. Visst det händer och man har garanti, men vem orkar gräva upp en ros och åka och byta den? Inte jag i alla fall, jag vill veta att det är prima produkter redan från början.
Efter att både Lasse och jag har blivit idiotförklarade som kunder hos Plantagen för en uppenbar miss av dem själva är min känslor för Plantagen rätt ljumna.
Icke serviceinriktad personal på ett serviceföretag är det värsta jag vet. 
Som gammal kundservicechef kunde jag inte låta bli att ge en föreläsning i grunderna i serivce....hur som det finns som sagt bättre alternativ och som också kan visa sig vara billigare alternativ både mentalt och för plånboken.

Jag har min två favoriter klara, den första ovan här och den andra heter Linds och finns i Visby. 

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails