söndag 14 februari 2010

En ros är en ros är en rosa

What's in a name? that which we call a rose.
By any other name would
smell as sweet.
Shakespeare: Romeo et Juliet

Denna fantastiska romantiska rosa ros får jag i kväll vid bordet där middag väntar på mig, lagad av min alldeles egen Master chef.
(Bilden är tagen med min mobilkamera, kanske den bästa bilden jag någonsin har tagit)

Förrätt: Grillade tigerräkor med vitlök och persilja till det St Hallett Poachers Blend Semillon Sauvignon Blanc Riesling (nr 6347).
Varmrätt: Combo av sernaoinlindad lamminnerfilé med örter, älgkalvfilé och lammsnacks med rotsakskaka till det Domaine du Vieux Lazaret, Chateauneuf du Pape (nr 2211)
Dessert: Kaffe och houngspannacotta med bär och flarn. Ur "Mina fastrars mat" av Paolo Roberto

Kaffepannacottan var pricken över i:et, söt men inte sötsliskig den gav vuxenpoäng och en alldeles underbar avslutning på en alldeles underbar middag.
Prova själv!

Ingredienser

2 st gelatinblad
3 dl vispgrädde
3 msk honung
1.5 tsk snabbkaffepulver
bär, t.ex. hallon, blåbär eller smultron (djupfrysta, nytinade går bra)
4 st havre-, mandel- eller kokosflarn

Gör så här

1. Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten i 5 minuter.
2. Koka upp grädden i en kastrull och blanda i honungen.
3. Krossa kaffepulvret till finare pulver i en mortel, eller lägg det mellan två bitar plastfolie och kavla ovanpå med brödkavel.
4. Ta upp gelatinbladen, krama ur dem en aning, och låt dem rinna av på hushållspapper.
5. Lägg gelatinet i grädd- och honungsblandningen, tillsätt kaffet och rör noga tills allt är löst.
6. Skölj fyra små portionsformar med kallt vatten och fyll dem med panna cotta-blandningen. Låt stelna i kylskåp i ca 3 timmar.
7. För försiktigt en vass kniv runt formarnas kanter och stjälp upp på assietter.
8. Servera pannacottan med bär och flarn.


P.S
Jag skulle testa att värma lite blåbär med socker till, blåbären gjorde att det verkligen sa klick i gommen med kaffepannacottan.

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails