onsdag 10 februari 2010

Sandhamn live...

Så här soligt och fint är det på Sandhamn denna eftermiddag!

Det är februari och det börjar vankas sportlov och detta innebär inte bara ljusare och längre dagar utan även gladare dagar.
Man kan förhoppningsvis ta sig på lättare kläder och vara ute längre stunder.

Sandhamn är ett fantastiskt ställe att fira sitt soprtlov på, dvs om man inte har så stora krav på utomhusaktiviteter som utförsåkning för det lär bli svårt på vår ö. Men man kan alltid ta chansen och dra nedför  backen i grustaget.
Jag har inte kollat men pulkaåkning i grustaget utan att riskera liv och lem kanske fungerar nu när det är så mycket snö på ön.
Skidskoåkning skulle jag också avråda i från då isarna knappt är något som ens svanarna klarar av.
Annars rekommenderar jag skidåkning på ön, speciellt på min tomt.
Det sista var menat som ett skämt men om jag gillade det eller inte, den gånga helgen har det varit busslaster med skidåkare på min tomt.

Det ogenerade skidåkanadet tror jag härrör sig från den pågående diskussion/strid om folks rätt att gå över strandtomter.
I helgen badade Lasse och jag bastu i den nya bastun och en härlig snövall utanför hägrade. Lasse skulle precis kasta sig i snövallen när två skidåkare dyker upp i det dragna skidspåret på tomten. Med svansen mellan benen ilar han in bastun in och jag blir spydigt bemött om hennes rätt att gästa min tomt och praktiskt taget spottad på när jag ber kvinnan att ta ett spår längs stranden.
Hon ansåg att min förmodade strandtomt var belagt med allemansrätt och därmed skulle jag med glädje upplåta den till henne och alla andra utöva sina fritidsaktiviteter på.
Nu är det bara så att "min" strand, som för övrigt är väl tilltagen för alla som vill strosa där ägs av vår förening och där får alla vistas hur mycket de vill men min tomt är helt och hållet privat utan allemansrätt för där kan man inte vistas utom syn och hör håll, dvs utan att störa men i den pågående stridens hetta bryr man sig inte om att ta reda på sådana petitesser. Strandtomt som strandtomt och då får man faktiskt använda hela tomten.
Jag vet inte vad jag ska tycka om folks dumhet?

I nuläget kan jag bara hoppas att denna strandstrid snart får ett slut och vi alla kan skaka hand och vi vid stränderna kan börja trivas med att sitta på altanerna igen utan oväntade besök. (Har dock alltid Gevalia hemma ifall det kommer någon oväntad och trevlig på besök)

Under tiden, medan vi väntar på att alla ska bli sams igen, välkomnar jag alla sportlovsfirare att skida på ön . Det finns hur mycket plats som helst att skida på utan att man skidar på varandra.

För alla som inte kan vara på Sandhamn och njuta en dag som denna, kolla in ön på webcamen:
Sandhamn WebCam

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails