söndag 14 februari 2010

Lunch hos Ulla W idag...



Har man inte tur som en tok som blir utbjuden på lunch på favoritkrogen Ulla W på Djurgården så säg?

För den som inte vet det eller varit där på länge eller kanske ens någonsin håller värdshuset att byta skepnad, uppgradera sig lite som de säger sjäva.
Inte för att jag tycker det krävdes någon uppgradering, det var helt perfekt som det var men det är klart stället är populärt och fler och fler hittar dit så det behövs plats för fler.

Köket, matsalen och uteserveringen har alla fått sig en rejäl ansiktslyftning men kanske är det vår nya matsal som drar flest ögon till sig. Här är högt i tak och glasväggarna gör upplevelsen av vårt vackra Djurgården ännu mer påtaglig för våra gäster. Hantverkets sköna konst gör sig väl påmint i den klassiska vita inredningen och det mjuka mörka golvet. En brasa sprakar varm liksom restaurangens hjärta, köket - vilket man sitter nästan helt intill i denna nya del av Ulla.

Som sagt jag tycker inte att det behövdes någon uppgradering, det är den gamla uteserveringen som nu glasats in och målats i vitt med en varm brasa av doftande björkved i salen.
Jag sitter dock fortfarande hellre i den gamla delen med små kammare med heltäckningsmatta och stoppade stolar i herrgårdsstil, det är en del av Ulla Winblads själ för mig.
Likaså har man nu ett nytt lunchkoncept, Ulla Express. Ett lite snabbare, lite enklare och mer effektivt sätt att avnjuta husmanskost, som de säger själva.

Expresslunchen serveras i den nya matsalen där man väljer mellan två rätter för  95 kr. Till dessa ingår salladsbuffé, bröd och bordsdryck.
Man serverar även traditionell danskt smörrebröd.
Jag vet inte riktigt om det den nya matsalen eller expresslunchen är något för mig, jag går till Ulla Winbladh för långlunch i lugn och ombonad miljö för att slippa stress och stressade människor. Det är det som är själva grejen med Ulla Winbladh för mig.

Hursom, uppgraderat eller inte jag älskar danskt smörrebröd och välkomnar det varmt, hoppas bara jag kan få det inburet till den gamla delen. Det tror jag för hos Ulla W sitter inget fast och nu finns valfriheten för alla  att välja sitt koncept och det borgar för, hoppas jag,  fortsatta nya sköna upplevelser hos Ulla Winbladh.


Min fantastiska lunch idag:
Halstrad havsabborre och pilgrimsmussla med skaldjursbuljong, inkokta grönsaker och blodgrape, till det en härlig Chablis Vieilles Vignes (nr 5595)

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails