söndag 28 februari 2010

Jag älskar plockmat!


I helgen var Lasse och jag på kalas hos vänner i Ekudden som ligger vackert vid Järlasjö i Nacka.
Våningen var överfull av mina bästa vänner och stämmnigen var hög, stundom öronbedövande hög, där skratten var många (och grymt högljudda) och hjärtat satt på rätt ställe. Det är alltid bara såååå skitkul att träffa tjejgänget och av någon anledning blir vi aldrig äldre, samma fnitter och tokroliga historier. Jag lever länge på dessa kvällar.
Numera har flera av oss respektive (igen) och det är himla kul att även de trivs att vara med.
Det ger vuxenpoäng!

Katrin, värdinnan som hatar att sitta still i vrån, hon är en av de där talangfulla vännerna jag har, hon är designer men numer chef för HM accessories, skor och väskor, kom på värsta kreativa idén att ha ett knytkalas med endast plockmat. Åh så härligt och så skojligt!
Är man jättemånga är det så tidsödande att laga mat för en massa personer om man inte har egen cateringfirma eller jobbar som professionell kock, sedan har inte alla middagsbord för 15 pers och uppåt  så idén med plockmatsbuffé är ju helt enkelt strålande.
Att ingen av oss har tänkt på det förr är ju förbluffande?
Jag brukar laga buffémat på mina kalas men det är ju inte riktigt samma sak och det blir inte så varierande heller, dvs inte så många rätter. Smaka bara på det här, 20 pers = 20 rätter!


Pontus, värden skall just hugga i av plockmaten.

Alla lagade en eller två rätter och är det 15-18 pers på kalas så skapas lätt ett buffebord i världsklass!
Speciellt kul är det för tjejerna i det här gänget är inte precis handfallna vid grytorna, vidare hade vi min egen master chef och andra matlagningskunniga karlar med också.
Ja alla kan fatta att buffebordet dignade av delikatesser!


Själva lagade vi mexikanska frikadeller med starka såsen till, tomat,chili och vitlök samt små smördegsbakelser med kryddig köttfärsröra.

Prova plockmatskalas någon gång, det blir garanterat en hit.

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails