Konstaterar att SvD i dag har minst fyra fulla sidor om det extrema vädret.
SJ är mest på tapeten även om SL också får sig en släng av sleven Men mest handlar det om det bristfälliga och överbelastade järnvägsnätet, iställda tåg pga nedisning av tekniken under tågvagnarna, växlar som fryser, dörrar som fryser, snödjupet som drar upp de vilda djuren upp på spåren, SJs indragna resegaranti och ja det tar aldrig slut och ovanpå det skriker kvällspressens löpsedlar att alla skyller på alla. Vad säger man?
Den bästa artikeln dock om SL, ledarsidan opinion också i dagens SvD, Om klimatet kommer....
Köld, exempelvis, medför större påfrestningar på tågsätt och växlar. Höga anställningskostnader gör att det inte finns tillräckligt med snöskottare att tillgå när behovet uppstår.
Kommunikatörer, däremot, råder det ingen brist på. Bättre utnyttjad skulle varmluften från dem säkert kunna isa av ett par pendeltåg.
Om snödjupet...
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgHsquA7TbR0sqYB66Mn4IrAXYmj5xHwteH8PfmWjQOEFahIkwPhOK07CA3bMFkMFyxe1sU16FEfJ1V6pNS9EJDEq8I6TkiZNjPLea_IMTUscmTjmmgAntXGGLSVdTlPlVjr-vfkUSHOR8/s320/Sn%C3%B6djup.jpg)
Så visst är det kallt och snöigt. Men det är inte så extremt att det inte gått att förutse. Tvärtom ligger det nära till hands att betrakta även lite strängare vintrar som återkommande fenomen.
Läs hela artikeln, läsvärd
0 comments:
Skicka en kommentar