söndag 27 december 2009

På torsdag är det slut...

Jag sitter här och försöker skaka av mig julen som känns en fet hinna på kroppen, jag försöker komma in vardagen igen genom att titta igenom räkningar som ska betalas senast 31 dec, det brukar vara ett snabbt återuppvaknande in i vardagens gråa realism en sådan komma-ner-på-jorden-grej, en kalldusch i nykterhet, ett kvitto på att man lever när de vita kuverten får de rosa molnen att snabbt lösas upp..erhmmm...


Jag blir även påmind om att nyårsfirandet snart är här och det är ju inte vilket nyårsfirande som helst, eller jo det är kanske förutom att vi nu går från 0 till 1 efter 20 i årtal.

Har verkligen 10 år redan gått?
Tydligen, läser i tidningar om att engelsmännen ser fram emot att slippa the ”noughties” som detta årtionde har kallats där, noughties som också kan med annan stavning mena något annat än dubbelnollor.
Tidningarna skriver om allt som lämnat ett avtryck i vår vardag och mer eller mindre förändrat våra vanor.

För mig har 00-talet inte varit så himlastormande som 90-talet men eftersom jag nu jobbat på att det skulle vara så är det rätt skönt att blicka tillbaka på det sista årtiondet som något rätt skönt och lugnt. Lugnt i bemärkelsen att jag har fått kontroll över mitt själsliga liv, tagit tid att bekanta mig med mig själv. Lugnt i bemärkelsen händelser har det kanske inte varit, mycket glädje men det har också varit alldeles för mycket sorg och smärtsamma händelser som krävt en hel del arbete att kämpa sig till lugnt vatten igen.
Jag struntar i de dåliga sakerna, de tillhör livet och är ofta utom min egen kontroll och koncentrerar mig på det som bidragit till lycka och öppnare sinnen.



Jag lärde mig under 00-talet:

1. att gilla Robbie Williams, vilket var en omöjlighet under 90-talet och att band som Egales kan vara lika bra med ett nytt album som ett 30 år gammalt, lika omöjligt  för 10 år sen.

2. vad Facebook kan göra för just mig

3. vad en blogg är

4. att google och wikipedia är något som inte bara är gratis och till för alla utan också blivit begrepp ”Detta måste vi googla på”.
Användarvänliga digitala verktyg med vettigt innehåll för snabb utvidgning av kunskap i min värld, wow jag som växte upp samtidigt som persondatorn introducerades, var fullvuxen och fullt datorkapabel när Internet föddes har först under 00-talet tyckt att web-media har blivit till för verkligen alla.

5. att eko-mat är här för att stanna och att surdeg inte kommer att vara en klassmarkör som SvD skriver, allmänkunskapen och intresset redan är så pass hög i Sverige att jag tror att de flesta kommer att köpa in på hälsa=mat= klimat-linjen.
Att surdeg inte bara är nyttigt utan även terapeutiskt, jag är uppvuxen på äkta surdeg så för mig var ju inte surdegen något nytt, men den vita surdegen som har kommit till oss i Levain-brödet (levain=surdeg) under de sista 5 åren är här för att stanna.

Summakardemumma mitt 00-tal har inneburit en omställning till ett riktigt bra livsmönster som ger min vardag ett kreativt och rikt innehåll blandat med en bunt härliga kärleksfulla och insiktsfulla vänner för livet.
Nu kan jag avsluta 00-talet med ro och se fram emot 10-talet med spänning!
Hepp!

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails