söndag 20 december 2009

Julhallucination...



Jag brukar inte tillhöra dem som stressar i hjäl mig inför julen, längre ska jag väl tillägga.
Det var många år sedan jag bytte överlevnadstrategi för att klara mig helskinnad över julen, åka skidor har varit en favorit i många år eller åka till varmare breddgrader.

Det senaste två jularna har jag dock firat traditionsenligt, julgran, julpynt, julpyssel och julgodis, glögg och julbord metervis. Men jag känner mig fortfarande lite novis, på skakiga ben intar jag alla intryck som forsar in i och genom mig, hisnande känsla faktiskt!
Hur många är det som egentligen tänker på alla julens effekter och vad den gör oss? Skadar oss mer än fröjdar för det är väl en fröjdefull jul vi tänker oss?
Jag har i alla fall råkat in i den där julpaniken i år för hur man än försöker så virvlar de där julattributen som hallucinogener omkring oss och drogar oss vare sig vi vill eller inte.

L  och jag far som vettvilligar med vår agenda i bakfickan och försöker bocka av allt som ska klaras av innan allt julpyssel och julbordsmaten, luncher, middagar, fester, julklappar, möbler som ska flyttas, bildäck som ska bytas, moppar som ska lagas och ovan på allt en värmepanna som lägger av.
Vi är borta 28 timmar och när vi återvänder till huset är det lika kallt som i huset på Sandhamn, 11 grader och en halv timme kommer gästerna, iiiik!
Av någon slags försyn stannade vi till i ett byggvaruhus i Kungens Kurva på vägen tillbaka till Eskilstuna och nästan sådär magiskt fastar ett konvektorelemet under armen som om vi visste att vi inte skulle ha värme i huset när vi återvände.
Vi klarar nästan allt även om fingrarna är stela och nästippen är kall.
Tur man är van vid polarväder och klarar av att fixa biffen i kyla om det så vore på primukök.

Trött i huvudet och seg i kroppen av alltför intesiv helg och för mycket festligheter med kokboken i ena handen och en jätteinköpslista i den andra varav jag ändå glömmer en massa saker och får improvisera recepten, kliver jag in i den lokala ICA affären och tror jag att jag ser i syne, där står en jättebock på 3 meter och jultomen hälsar välkommen.
Var har jag hamnat? I ett fantasiland där jultomten är kung och vi ser jättehalmbockar i stället för rosa elefanter pju var ska detta sluta. 
Jag beslutar mig i alla fall för att köpa rosmarin för att undvika flera psykadeliska tillstånd och spolar därmed salvian för den är ju också en hallucinogen i bästa meskalinform.

Denna såg jag på min brors FB och tycker att det kanske räcker med att bara titta på den för att få nog med droger för denna jul (som inte ens har börjat).
Jag säger bara galenskap!

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails