fredag 25 december 2009

Mjuka paket kommer med åldern!


Dessa vackra hemvikta paket innehåller något väldigt gott!

Unga vill ha hårda paket, närmare 70% av unga mellan 16-29 år vill ha hårda paket, emedan mindre än 30 % över 60 år vill ha hårda paket.

I år gav jag bara mjuka paket, jag är nog rätt ålderstigen men så blev det, alla nära och kära fick mjuka paket av tant P.
Kanske är det inte så kul för en som är 11 eller 14 år att få ett mjukt paket men en julklapp är en julklapp och ingen födelsedagspresent och man ska vara ödmjuk för gåvan, hur många ungar som nu orkar eller ens har förmågan att vara ödmjuk när mycket ständigt vill ha mera och till den långa önskelistan är avbockad har ungarna redan tröttnat på alla hårda paket.

Värst av allt tycker jag faktiskt att det är att ge pengar i julklapp.
Kanske låter jag igen uråldrig men när blev julen egentligen ett frosseri i presenter och ovan på det att ge pengar till ett barn? Vad är egentligen syftet med julen och vad är julklappsfrosseri egentligen symptom på? Jag ger inget svar på den frågan, man får tänka själv jag bara undrar.

Jo men barnens högtid säger många…men kan dagens barn inte glädjas åt annat än ett berg av julklappar?...och är det inte allas högtid ung som gammal?

I Frankrike firar man inte jul med frosseri i julklappar eller julpynt eller julsånger för den delen heller, man behöver inte OD:a i julmusak på varuhusen, det är för amerikanskt. I Frankrike går man på julmässa och hjälper hemlösa, något att tänka på för vår del.

Nu tycker inte jag att det i någon del av våra familjer Lasses eller min att det frossas i julklappar, vi har heller inte så många mindre barn längre, det är ett sunt antal julklappar och några julklappar tycker jag är roligt även för de vuxna för så snusförnuftig och icke slösaktig vill jag inte vara för det är ju så härligt att få ge och även en vuxens ögon kan fyllas med glädje över en julklapp.

Nåja, själv fick jag inte ett endaste mjukt paket, jag fick inte många heller men de som jag fick var idel hårda och saker som jag uppskattar högt.
Kanske uppfattas jag som trevligare och ungdomligare än jag egentligen är!


Julpaket kom med posten på självaste julafton, vilken lycka!!

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails