torsdag 17 december 2009

Fimbulvinter....


Gulag eller Sergelstorg?

Detta är Sergelstorg 17dec 11.30 och jag kan inte låt bli att dra paralleller med en film om det sibiriska fånglägret Gulag. Det finns en film från 80-talet med Malcom McDowell som är värd att titta på om man vill känna på kyla i benmärgen utan att behöva gå ut, dvs om man är så lagd. Jag har även minnesbilder från en ännu äldre film från en bister vinter i ett ryskt fångläger, vet dock inte vilken?



Så där ovan som man är att ha vinter i våra breddgrader, jag som trodde att om man ville skotta snö igen någon gång så fick man åka till Norrland, oj vad fel man kan ha!

I går läste jag om en resande lärare vid namn Adolph Törneros i början av 1800-talet på kultursidorna i SvD, en romantiker som överglänste både Geijer och Tegner i prosa med dog ung. (inte illa, inte att han dog utan har var beundrad av både Geijer och Tegner.) Törneros var dessutom född i Eskilstuna!! Jag skäms över att jag aldrig läst något av honom, däremot vet jag att det finns en gata i Eskilstuna, vid Kloster kyrka uppkallad förmodligen efter honom men att obildade jag aldrig fattat det! Kan man önska sig "Resebrev" i julklapp månne??

Törneros ansågs i alla fall ha förmåga att på en koncentrerat och precist sätt beskriva sinnesintryck som denna om ett vinterlandskap i juletid:

"Snön knarkade barskt under galoschen - en 20 graders köld bet snålt som en haj efter nästipp och örlappar och fingerstumpar - stjärnhimmelen strirrade med bistra ögon ned över den liksom till helgen vitklädda jorden."



Tjocktjocka dunjackor som klarar -52 och polarstövlar står uppradade i vår hall här i södern.
Överdrivet? Nähedå!

Nu har vi plockat fram våra vinterattirajer för frysa är ganska amatörmässigt tycker jag även om snö vinterkyla känns lite ovant för oss efter den nästan medelhavsvarma hösten.
Enligt meteorologerna ska snön bli kvar och jag förbereder mig för fimbulvintern.
Jag har sett allför många katastroffilmer i stil med 2012 på sistone så Ragnarök hoppas jag verkligen vi slipper och nu när min näsa börjat droppa och huvudet är tungt känns det lite som jag redan tröttnat på vintern också.

För den som inte vet vad en fimbulvinter är förklarar Wikipedia så här:

Fimbulvintern (av fornnordiska fimbulvetr = ”den mäktiga/stora vintern”) var i nordisk mytologi ett tecken på att Ragnarök obevekligen var i antågande. Ordet används även för att beskriva det kalla klimatet i Norden under järnåldern.

Fimbulvintern sades vara en vinter som varade i tre år utan någon sommar. Den hade trollats fram av Valand, som hade vinterviste i Finland hos Snö den Gamle.
Sigbjørn Hølmebakk (norsk författare) har skrivit en bok från 1964 med denna titel

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails