söndag 6 december 2009

Julbord på Värdshuset...


Så var det åter dags för julbord på Sandhamns Värdshus. Jag tror jag sagt det förr men jag tjatar på för det är värt att prätas in, ska man bara äta ett enda julbord under året ska det avätas på Sandhamns Värdshus, därifrån går ingen besviken varken fiskälskare eller kött eller  korvälskare.
År efter år häpnar man över detta hantverkt av vällagad mat där hittar man allt från de kreativa och smakfulla sillinläggningar till kallskuret till de hemgjorda korvarna.
I år hissar jag, den hemstoppade julkorven, gädd&laxrullen, älgwallenbergaren och den finska morotslådan som förmodligen är den godaste jag någonsin ätit, den panerade abborren i stuvning förstås. Den var det många som köade för.
Jag var en av de lyckliga som hann få den från första omgången och innan jag hunnit in i paltkoman.
Sedan var de bara att vila in lite plats för det mer än fantastiska dessertbordet.
I år smakade ris a Maltan och rosmarinpäronen bäst.


Nisseöl, Aahborgs jubileum till silltallriken med några av de många sorterna, bla  kräftströmming, limemarinerad sill, nubbesallad och currysill.


Aptiten och stämningen var på topp i vårt goa gäng i det fullsatta gästabudet.


Morotskaka i miniformat, thank God!


I år har Pelle på Värsan lyckats rigga finaste granen.



0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails