måndag 14 december 2009

Det lilla extra som gör skillnaden...

...på en grå och ljus vardag heter gott gott gott sött sött sött.
Det sket sig med mitt julgodis, det är dessvärre redan uppätet.
Jag har ingen aning om hur det gick till men det är inget att gråta över det är bara att hoppa på nya projekt.

Här är mina favoriter som går i repris år efter år:

TRYFFEL
med spännande smaksättning
Ingredienser
225 g mörk choklad
1 1/2 dl vispgrädde
1 3/4 dl Dansukker Rörsocker Flor

Smaksättning
1 ask violtabletter eller
10 turkisk peppar eller
15 svartpepparkorn
Min anm: Viol är min favvo

Att doppa i
200 g mörk choklad,
Min anm: Välj en kvalitetschoklad max 70%  för det smakar så mycket bättre än blockchoklad

Garnering
färgat pärlsocker eller
flingsalt eller
riven choklad

Lägg grädden och en av smaksättningarna i en rostfri kastrull och koka upp. Sjud därefter under lock i 10 minuter. Tillsätt chokladen och rör tills chokladen smält och blandningen är slät. Låt svalna till rumstemperatur. Blanda i florsockret. Rör tills massan är slät. Täck över och ställ svalt i 2 timmar. Smält chokladen över vattenbad. Forma till bollar som doppas i den smälta chokladen. Strö på lite färgat pärlsocker, flingsalt eller riven choklad. Förvaras svalt.

RISIFRUTTI
Gör din egen risifrutti, den här brukar jag göra till julen som en dessert istället för gröten eller ris a la Malta, jättegod!

6 port
Ingredienser
3 dl risgrynsgröt
2 dl vispgrädde
1 tsk Dansukker Vaniljsocker Fairtrade

Gelé
400 g djupfrysta hallon
4 dl utspädd hallonsaft
2 dl Dansukker Gelésocker Multi

Vispa grädden fast och vänd ner i gröten. Rör i vaniljsockret. Lägg gröten i portionsglas. Fördela hallonen ovanpå gröten. Blanda saften och gelésockret i en kastrull och koka 30 sekunder. Låt svalna något innan gelén hälls över hallonen. Ställ i kylskåp till serveringen.
Min anm: Jag brukar bara värma hallon eller jordgubbar med socker, det där med gelé känns lite overkill för denna lilla smaskiga rätt men vill man snitsa till´et så varför inte spendera lite mer tid i köket och koka i hop lite gelé
Recepten framtagna av

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails