tisdag 2 december 2008

Vem är queer i Mumindalen?


Att november är en trist månad då det bara är mörkt från morgon till kväll känner alla till.

Man är trött, så trött att man måste ta en tupplur efter frukost.

Fortfarande den 2 dec, sitter tröttheten i trots alla adventsstjärnor och ljusslingor som febrilt tindrar allt vad de orkar för att söka bringa lite ljus i tillvaron.

Det inte många debatter som lyckas fånga människors intresse i dessa dagar av trista rapporter om varsel och elände, inte ens räntesänkningar får folk att smila upp lite.

Det verkar som alla drabbats av kollektiv koma. Så vad intresserar folk egentligen?
Mitt intresse fångades upp av mumindalen-debatten.

Arabias julmugg med Mumintrollet och Snorkfröken ömt kramandes har rört upp känslor.
Alla vet ju att Tove Jansson hade förhållande med både män och kvinnor, mest kvinnor och att hennes läggning skulle ha genomsyrat hennes barnsaga om livet i Mumindalen och figurerna där.
- Det är uppenbart att Mumin är kär i Snusmumriken och att Snorkfröken är en faghag, säger skribenten Stefan Ingvarsson.

Själv tänker jag tillbaka på vad jag minns om figurerna i Mumindalen, som jag för övrigt läste under hemspråksundervisningen på högstadiet!!!
Tro nu inte att jag är sååå efterbliven och naiv..fast okej för att vara riktigt ärlig!
I mitt finska sinne var jag nog det. Mumintrollet var ungefär min grammatiska nivå vid 15 års ålder. Det har dessvärre inte blivit bättre sen dess.
Men hur som helst, lilla My, Hemulen, Too-tiki, Skruttet, Dronten, Hattifatti, Fillifjonkan,Mårran, Mymlan, Mumriken, Muminpappa och Muminmamma, mfl.
Det finns en hel hjord i Mumindalen med könsidentiterskris det fattar man ju.
En proffessor i litteraturvetenskap har studerat dessa figurer närmare och framhäver att vissa hemuler och Too-tiki nog borde klassas som queer.

Inte för att bryr mig hur hetero eller gay någon av dessa kära filurer är men det roar det mig att vuxna människor på allvar diskuterar detta.
Kanske lika bra att dra in Kalle Anka, Knatte, Fnatte och Tjatte i det här också...det är ju helt könslösa och har inga kläder på underkroppen.
Så vilken sexuell läggning hade WaltDisney egentligen?

Vild gissning men...kanske att livet är underbart om underlivet är bart!


Fotnot: Faghag är slang för en kvinna som gillar att umgås med homosexuella män.

P.S

Jag kommer att fortsätta att älska Mumindalen oavsett vem som är queer där!

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails